Modefabriek brengt ode aan feminisme

‘We should all be feminists’ is één van de thema’s van de centrale thema’s op de zomereditie van de Modefabriek. “Feminisme is natuurlijk geen modetrend, zoals zwierige broeken, blote schouders en regenjassen dat zijn, maar de modewereld met haar invloedrijke entourage van celebrities heeft zich recent luid en duidelijk achter de vrouw geschaard”, stelt de organisatie van de Amsterdamse beurs. “Het ‘grab ‘m by the pussy-verhaal is in vruchtbare bodem gevallen, maar ook los daarvan was de mode al aan een opmerkelijke pro-vrouwenmars bezig. Dior’s ‘We should all be feminists’ t-shirt uit de debuutcollectie van Maria Grazia Chiuri is een van de symbolen van deze trend geworden. Alle aandacht in de mode-industrie voor girlpower, diversiteit, gender en realisme in beauty is een positieve boodschap, en dat is met name voor het jonge publiek een welkome trend.”

Expositie
Modefabriek draagt graag een steentje bij om de feministische movement ‘alive and kicking’ te houden en doet dat deze zomer met een expositie over een aan eeuw vrouwelijke iconen in fashion; van Marlene Dietrich tot Beyoncé. “Meteen bij binnenkomst zetten deze powervrouwen de toon: als je je plek in de wereld op wil eisen, doe het dan met stijl! Zoals Vivienne Westwood zou zeggen: ‘When in doubt, overdress!’ Of dat andere icoon van onafhankelijkheid en stijl, Coco Chanel: ‘A girl should be two things: who and what she wants.'”

#LEARN
Het thema feminisme krijgt eveneens een plek in het #LEARN-programma van de beurs. De MF Talk van Irene van Doesburg van Studio Anne-Irene, Forecasting & Fashion Design, gaat zelfs helemaal over haar trendforecast ‘The Future is Female’. “Zij ziet de roep om gelijkheid en diversiteit als een van de grote thema’s in de wereld én in de mode. Angela Missoni deelde bij haar laatste show Pussy Riot mutsen uit om te dragen tijdens de Women’s March. We zien moslima’s met hoofddoek op de catwalk, als het Somalisch-Amerikaanse topmodel Salima Aden, en steeds meer diversiteit in huidskleur, gender en body type. Comme des Garçons, Vetements, Balenciaga, Louis Vuitton en Céline, de meest smaakbepalende designers zetten sterke en streetwise vrouwen neer, of decoreren haar juist extra vrouwelijk zoals Prada en Gucci. De vrouw van nu is ‘unapologetic’. Ze is wie ze is en zegt nooit sorry.”

 

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0