850 foute webshops offline gehaald

De Consumentenbond is opgetreden tegen 850 foute webwinkels door ze offline te halen. De Consumentenbond deed onderzoek naar webwinkels die met hoge kortingen merkkleding of luxe producten verkopen, maar vervolgens nepproducten of in sommige gevallen zelfs helemaal niets leveren.

Deze webshops maakten in veel gevallen gebruik van bestaande, in onbruik geraakte domeinnamen, aldus de Consumentenbond in hun persbericht. Het voordeel van deze domeinnamen is dat ze al bekend zijn bij Google en dus hoger in de zoekresultaten komen. De Consumentenbond stelde een lijst op van 2000 verdachte sites. Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), 1API en Openprovider haalden de 850 domeinnamen die bij hen geregistreerd stonden vervolgens offline. Deze nepwinkels verkopen vooral schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen van bekende merken, zoals Nike, Adidas en Tommy Hilfiger.

Wereldwijd zijn er zo’n 700.000 nepshops actief, waarvan 25.000 tot 35.000 zich op de Nederlandse markt richten. In totaal zijn er in Nederland zo’n 90.000 eerlijke webshops actief. Dit betekent dat een aanzienlijk deel, namelijk minstens 1 op de 5, van de webshops die zich op de Nederlandse markt richten niet deugen.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0