Bijna een kwart online shoppers is de dupe van namaakproducten

Online-shoppingUit recent onderzoek van MarkMonitor, marktleider op het gebied van online merkbescherming, blijkt dat 23 procent van de consumenten online onbedoeld een namaakproduct heeft gekocht. De meerderheid van de slachtoffers valt in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar.

Van de gedupeerden zegt 71 procent dat deze ervaring een negatieve invloed heeft op hun perceptie van het echte merk. 59 procent is voortaan voorzichtiger met het aankopen van producten van het betreffende merk en 12 procent zegt er in de toekomst helemaal geen producten meer te kopen. Van de opgelichte consumenten heeft 32 procent geen actie ondernomen na het ontdekken van de oplichting en 29 procent heeft een klacht ingediend bij het betreffende merk.

De aanschaf van namaakproducten is een belangrijke bron van zorg voor de consument. Vooral nu het online winkelen voor de feestdagen toeneemt. De helft van de consumenten (51%) maakt zich zorgen over de onbedoelde aanschaf van namaakproducten. Ook de zorgen over online veiligheid blijft bij de consument ‘top of mind’. In 2015 maakte 64 procent zich hier zorgen over. Dit jaar is dit gestegen naar maar liefst 78 procent. Deze stijging komt onder andere door de groei in bezorgdheid over online winkelen. Er wordt vooral getwijfeld aan de veiligheid van persoonlijke- en bankgegevens (42%).

Het onderzoek toont ook dat 85 procent van de consumenten wereldwijd vindt dat merken meer moeten doen om hen te beschermen tegen het kopen van namaakproducten. 10 procent van de klanten die de dupe was van namaakproducten heeft advies gezocht bij het ‘echte merk’ toen zij erachter kwamen opgelicht te zijn. “De online beschikbaarheid is een bedreiging voor zowel het merk als de consument”, zegt Mark Frost, CEO van MarkMonitor. “Omdat cybercriminelen steeds geavanceerder worden in hun benadering moet de consument waakzaam zijn bij het online winkelen. Daarnaast moeten merken hun beschermingsstrategieën aanscherpen om de risico’s te verminderen en de klant hier beter over te informeren.”

Bron: Markmonitor

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0