De gemeente Den Haag heeft samen met zestien publieke- en private partners het initiatief genomen voor de Retailinnovatie-agenda. Samen met Roermond gaat Den Haag dienen als living lab; de gemeente gaat in de praktijk testen wat in een winkelomgeving wel of niet werkt. “Innovatie is hard nodig om retailers en winkelgebieden toekomstbestendig te maken”, stelt wethouder Karsten Klein tegenover RetailNews. “Hierbij valt te denken aan het ontwikkelen van nieuwe retailconcepten en businessmodellen, maar ook aan het verbeteren van ICT, online vindbaarheid en marketing.”
De landelijke Retailinnovatie-agenda wordt als 21e afspraak toegevoegd aan de Retailagenda en heeft een looptijd van minimaal drie jaar. Het programma bestaat uit vijf onderdelen, waaronder het realiseren en zichtbaar maken van innovaties in winkels, winkelgebieden en online. Verder draait het om het vergroten van kennis en vaardigheden onder retailers, werknemers en specialisten met behulp van nieuwe tools. De Retailinnovatie-agenda werd woensdag ondertekend in het bijzijn van minister Henk Kamp van Economische Zaken. Onder meer INretail, Q&A, Shoeby en Thuiswinkel.org werken eraan mee.