Désirée Monas van Désirée Agenturen.
Désirée Monas heeft een agentschap voor twee merken: jassen van Fuchs Schmitt en de combinatiecollectie Bluebeery. Désirée is al 30 jaar actief in de modebranche en kent deze dus goed. “Ik merk dat mensen gestepte jassen nu te veel vinden. Aan de andere kant doen wol en rain wear het erg goed.”
De reden dat rain wear en wol het goed doen, heeft mede te maken met het klimaat, vertelt Désirée “Retailers zoeken veel minder naar gestikte stoffen. Het is wel nodig om het te hebben, omdat het functioneel is voor koude dagen. Het is vooral belangrijk dat je een goede afwisseling hebt van verschillende materialen. Voorkom dat je te veel jassen hebt van alleen een soort materiaal.”
Uitdagingen en kansen voor de retail
De retail heeft het lastig, dat ziet Désirée ook. De stijging van de vaste kosten en de NOW-regeling zorgen ervoor dat retailers snel kijken naar merken waar de marge goed is. “Ik ben voorstander van een goede samenwerking – het is ook een partnerschap. Bij grote klanten heb ik de vrijheid om de voorraad aan te vullen waar dat mogelijk is. Op een gegeven moment ontstaat er een vertrouwensband met zo’n retailer. Het komt weleens voor dat ik wat kleding terugneem als een product minder goed loopt, bijvoorbeeld vanwege de kleur of een bepaald model.”
Désirée ziet dat veel retailers zich steeds meer richten op beleving in hun winkels. “Dat is ook nodig, denk ik, want veel winkels moeten naar de toekomst kijken. Je ziet allerlei nieuwe ontwikkelingen om die beleving centraal te stellen. Sommige winkels nemen schoenen op in hun collectie, anderen maken meer leuke hoekjes. Winkels mogen gerust wat uitproberen. Soms hangen er rekken vol doorsnee jassen, terwijl het best een goed idee is om af en toe iets buiten het gebruikelijke te proberen. Voeg bijvoorbeeld ook wat ‘fun jassen’ toe aan je assortiment. Als het echt niet verkoopt, ruil ik het soms met de retailer voor een jas die zeker goed verkoopt. Maar het is belangrijk om een beetje te experimenteren – dat kan veel opleveren. Bovendien is het leuk als de klant ook eens verrast wordt door wat er in de winkel hangt. Je kunt de klant daarmee triggeren, dat is erg belangrijk vandaag de dag.
De klant koopt namelijk steeds vaker op gevoel, ziet Désirée. “Als het regent, bijvoorbeeld, kopen consumenten een regenjas. Juist daarom is het goed om ook goed na te denken over de beleving van een klant. De beleving is van groot belang. Investeer daarom als retailer ook in vernieuwing.”
Sociale media
Met alle turbulentie in de modebranche is het extra belangrijk om goed bij de les te blijven, zegt Désirée. “Ik zie dat veel ondernemers zich tegenwoordig laten zien op Instagram. Dat wordt steeds belangrijker, denk ik. Je moet je klant zelfs triggeren als ze thuis zitten. Marketing en goede foto’s zijn echt je visitekaartje als winkel. Zet bijvoorbeeld een influencer in, die de kleding op een leuke locatie draagt, in plaats van dat alles gemaakt is in de winkel. Zorg er wel voor dat je foto’s professioneel zijn; soms moet je het echt uitbesteden.”
Nieuwe kansen
Désirée is zeker niet ontevreden over hoe het gaat. Toch is het soms lastig dat retailers minder inkopen en vaak op safe spelen. “Het is dus altijd een mooi doel van mij om de omzet te behouden zoals die is. Ook verdwijnen er soms retailers helemaal omdat ze hun winkel beëindigen. Bij potentiële nieuwe klanten merk je soms dat ze graag vasthouden aan het bekende. Omdat ze over het algemeen al minder inkopen, is overstappen naar iets nieuws nog minder vanzelfsprekend.”
Toch ziet Désirée nog vele groeikansen. “De wolcollectie is erg goed. Al met al zie ik dat het belangrijk is dat je je positie goed kent, dat je weet naast welke merken je in de winkel ligt. Ik bekijk foto’s van wat retailers bij andere leveranciers hebben besteld, zodat ik kan meedenken over welke producten daar mooi naast kunnen liggen in de winkel. Uiteindelijk wil je dat alles in de winkel goed verkoopt; het is toch samenwerken om te kijken wat goed werkt.”