Duurzame logistiek in gevaar door rijbewijsregels
De Nederlandse retail- en mobiliteitssector reageren verbaasd op het overheidsbesluit om de huidige vrijstellingsregeling voor het besturen van een elektrische bestelauto met een B-rijbewijs niet langer te gedogen. Het Openbaar Ministerie wil de regeling met een half jaar verlengen tot 1 juli 2024, wat INretail en andere brancheorganisaties als onacceptabel bestempelen. Ze dringen er bij de Tweede Kamer op aan om in te grijpen.
Met de huidige gedoogregeling mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot 4.250 kg besturen, vrijgesteld van het C-rijbewijs. Deze regeling wordt echter met ingang van 1 juli 2024 stopgezet, wat grote gevolgen heeft voor de sector en de verduurzaming van logistiek in binnensteden belemmert.
INretail en andere verenigingen vinden de voorgestelde verlenging tot 1 juli 2024 onvoldoende en benadrukken dat de regeling minstens tot 1 januari 2025 moet worden verlengd om wetgeving te actualiseren en duurzame voertuigen te ondersteunen. Ondernemers met duurzaamheidsambities dreigen onnodig op kosten te worden gejaagd en zouden gedwongen worden te kiezen voor bestelauto’s met een dieselmotor.
De sector benadrukt de noodzaak van een soepele verlenging van de huidige regeling, aangezien de ontwikkeling van zero-emissie vervoer anders wordt vertraagd, de verkoop van nieuwe elektrische bestelauto’s stil komt te liggen en er een groot tekort is aan bestuurders met een C-rijbewijs voor elektrische vrachtwagens.
Bron: INretail