Op 12 februari was de officiële opening van de nieuwe showroom van modeagentuur Eye On Fashion. De showroom bevindt zich in een oud pakhuis op het Eilandje, waar ook het MAS Museum zit. “De nieuwe hippe buurt van Antwerpen”, zegt Dieter Deceuninck, eigenaar van Eye On Fashion.
Night Shift
Op het openingsfeest waren tussen de zes- en zevenhonderd bezoekers aanwezig. “We hadden gekozen voor een Night Shift sfeer, een concept dat in België heel bekend is”, vertelt Deceuninck. “Denk aan een soort mini-beurs, maar dan in een meer feestelijke setting met gedempt licht en live muziek of een dj.” De Belgische chef Wim Ballieu van Balls & Glory (‘het gehaktballenconcept’) verzorgde de catering.
Storytelling en experience
In de showroom staan storytelling en experience centraal. Deceuninck: “Als wholesale agentschap willen we voor onze retailers als inspiration lab fungeren. Waarom zouden we onze klanten enkel informeren over de nieuwste modecollecties? Een winkel is vandaag de dag veel meer. Het moet een beleving zijn om er rond te lopen, de klant moet zich er thuis voelen.” De ondernemer wil winkeliers inspireren en laten nadenken over wat ze anders zouden kunnen aanpakken bij hun eigen zaak. “Daarvoor zijn we in de nieuwe showroom diverse partnerships aangegaan. Hans Boodt zorgde voor de etalagepoppen, Ambius voor de geurbeleving. Ook hebben we een heel leuke videowall van software bedrijf Enplug voor social media, foto’s en video’s. Het leidt tot veel interactie en leuke samenwerkingen. Zo zijn er al klanten die sinds vorig seizoen geurbeleving in de winkel hebben.”
Vier zones
In samenwerking met creatief communicatiebureau Nightingale is er grondig nagedacht over de interieuropstelling en het gebruik van materialen en meubilair. Industriële en huiselijke elementen zijn gecombineerd. De showroom is opgedeeld in vier zones, elk met een eigen look die overeenkomt met de productgroep die er getoond wordt. “Een ruimte met de casual merken in het middensegment (Desigual, Salsa, Angels Never Die, Darling), een zone met premium merken in het hoog segment (Rich&Royal, Second Female), een gedeelte met schoenen en accessoires (Desigual Shoes, Paul’s Boutique) en The Closet, een jonger gedeelte waar we de Scandinavische labels (MINIMUM, Sisters Point) laten zien. De zones zijn in een open kader geplaatst. Ze vloeien in elkaar over, net zoals in een multi brand store.” De ruimte moet klanten tot rust brengen en inspiratie bieden in een relaxte omgeving. Het concept van Nightingale kan makkelijk aangepast worden, indien dat nodig is. Voor de intiemere of zakelijke gesprekken kunnen agent en klant terecht in een van de hubs (houten huisjes).