Het gaat beter met de economie. Zo stelde de Rabobank in de Sectorprognoses 2016 dat alle bedrijfssectoren in 2016 zullen groeien. Het herstel van de Nederlandse economie ligt volgens de bank goed op koers. Een schril contrast met deze voorspellingen vormen de faillissementen van grote en kleinere bedrijven, die ook afgelopen maand weer vielen. De crisis lijkt nog niet écht voorbij. Wat ervaren de modezaken in deze tijd? Hoe verliep de maand april? En wat ondernamen winkeliers om de verkopen te stimuleren? Vakblad VrouwenMode vroeg het twee retailers.
Jip! Mode in Sleeuwijk
Elma: “Het gaat goed. Ondanks het koude weer in april waren onze doorverkoopcijfers prima. In onze winkel verkopen we mode voor het hele gezin. Op onze kindermodeafdeling hebben we in afgelopen maand veel jeans verkocht, vooral van Dutch Dream Denim en Name-it. Bij de dames liepen alle productgroepen even goed. Het merk Red Button verkocht daar het beste. We organiseren regelmatig leuke acties om meer klanten naar onze winkel toe te trekken. Zo was er afgelopen maand een kofferbakmarkt, waarbij geïnteresseerden hun spulletjes vanuit hun kofferbak op ons parkeerterrein konden verkopen. Maar we organiseren ook wel eens acties waarbij klanten bijvoorbeeld gedurende een kwartier een broek voor een speciale prijs kunnen kopen, of we geven een strandlaken cadeau vanaf een bepaalde besteding. De reacties zijn goed en je moet bezig blijven om je te onderscheiden.”
Verkooptopper: Red Button
For Style in Gouda
Miranda: “De afgelopen maand was wel wat moeilijker: het was wat stiller in de stad. Gelukkig hebben we een sterk, vast klantenbestand dat veel langskomt, dus we mogen niet klagen. We verkopen kinder- en damesmode en merken dat de kindermode op dit moment iets meer doorverkoop heeft. Voor de jongens waren dit in april vooral veel lange broeken, truien en vesten: het was immers nog best wel koud. Voor de dames liep alles eigenlijk wel gelijk op: ook daar verkochten we warmere items, maar daarnaast gingen er ook veel jurkjes en rokjes over de toonbank. Tommy Hilfiger verkocht het beste, maar ook Scapa Sports en Moscow deden het goed. We ondernemen veel om onze verkopen te stimuleren. Zo hebben we afgelopen maand een knutselfestijn voor kinderen georganiseerd en drie weken geleden was er een evenement voor de dames, met een modeshow, fotoshoots, een kortingsactie en een leuke goodie bag.”
Verkooptoppers: Tommy Hilfiger, Scapa Sports en Moscow