GELCO stopt na lente/zomer 2016 seizoen

De aandeelhouders van GELCO GmbH & Co KG hebben besloten de activiteiten van GELCO na het lente/zomer 2016 seizoen te beëindigen. De BIBA GmbH, aangesloten bij GELCO, stopt niet. Volgens Joachim Dreier ligt de oorzaak van de beëindiging deels in de nieuwe weg die het bedrijf in het millenniumjaar insloeg. “Na jaren van succesvol zakendoen, als internationale speler op het gebied van damesmode, voerden we in het jaar 2000 een compleet nieuwe strategie in”, vertelt hij. “Naast de productie en distributie voor welbekende andere spelers in de textielbranche besloten we, onder de productnaam GELCO, onze producten aan mono stores, onafhankelijke retailers en warenhuizen te verkopen.”

“De laatste jaren zag Dreier de verkoopcijfers van GELCO sterk dalen. “Het werd duidelijk dat de modeindustrie aan een drastisch proces van verandering onderhevig is. We hebben te maken met een progressieve marktconcentratie, met grote wereldspelers die scherpe prijstactieken toepassen. Daarnaast lijkt de consument steeds minder geïnteresseerd in kleding. Deze ontwikkelingen leidden bij ons tot een groot productieoverschot, en een sterke daling van de marges.”

“Daarnaast verliest de traditionele winkelstraat steeds meer salesvolume aan grote internetplatformen. De financiële en economische crisis in Zuid-Europa en kort gelden in Oost-Europa hebben de productiekosten sterk verhoogd. Dit had opnieuw een negatieve impact op de ontwikkeling en winstgevendheid van het merk. De hoge investeringskosten in GELCO, sinds de verandering van onze strategie, waren in deze omstandigheden allesbehalve gunstig. De toekomst voor kleine kledingleveranciers als GELCO blijkt altijd onzeker te zijn in een competitieve, internationale marktsector als deze. We hebben daarom besloten om alle activiteiten van GELCO te beëindigen. Alle orders voor het lente/zomer 2016 seizoen zullen uiteraard, zoals afgesproken, geproduceerd en geleverd worden.”

Dreier betreurt het beëindigen, maar geeft toe dat er realistisch naar de toekomstpotentie van het bedrijf gekeken moest worden. “We bedanken al onze medewerkers en partners voor de goede samenwerking gedurende al deze jaren. Het is spijtig dat de vernieuwde visie van tien jaar geleden niet leidde tot het succes waar we op gehoopt hadden.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0