GfK: Fashionbranche boekt 2,4% verlies

De Fashion-markt boekte in het eerste kwartaal van 2015, 2,4% minder omzet dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Met name de verkoop in maart viel tegen door het slechte weer. De sterkste omzetdaling sinds tijden, zo’n 9,2%, vond plaats bij IT en Office producten. Het verlies wordt het sterkst veroorzaakt door het wegblijven van omzet bij tablets en desktop computers. Vooral de verkopen van computers via de traditionele winkels bleven uit, terwijl de omzet op internet bleef stijgen. Ook de Fotomarkt realiseerde opnieuw 9,3% minder omzet ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014. Ook de Doe Het Zelf markt had hier last van: de verkoop van productgroepen zoals tuin- en exterieurverf bleef achter, en liet een daling zien van 1,9

De totale omzet van muziek, films en games (excl. hardware) eindigt het eerste kwartaal circa 12% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De boekenmarkt haalde 4,5% meer omzet. De elektronica-markt in zijn totaliteit, steeg met 3% ten opzichte van Q1 2014; met een uitschieter voor de audio-hifi die een omzetstijging van 21,3% liet zien. De markt voor toerisme ging licht positief van start. IT, Foto, Fashion en Doe Het Zelf vertoonden geen groei. Dit blijkt uit de Q1 rapportage van GfK Retail Reports.

Winkelstraat-300x265

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0