De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel stagneert dit jaar, terwijl voor de detailhandel in Europa een gemiddelde groei van twee procent wordt voorspeld. Dit blijkt uit het jaarlijkse GfK onderzoek naar de Europese detailhandel. In Nederland blijft de omzetgroei volgens GfK steken op een kleine 0,5 procent.
Vorig jaar viel de omzet van fysieke winkels in Nederland nagenoeg stil. GfK kwam toen met een groeicijfer van 0,2 procent, wat vergelijkbaar is met andere landen in Noordwest-Europa. In Denemarken en België stijgt de omzet minimaal, terwijl in Zweden en Noorwegen een daling van de groei is te zien. België en Zweden zouden zich volgens de prognose dit jaar nog herstellen, maar voor Nederland geldt dit als enige Europese land niet.
Volgens GfK is de populariteit van online winkelen de voornaamste reden voor het ondermaats presteren van fysieke winkels in Nederland. “Het online kanaal is in Nederland relatief sterk ontwikkeld ten opzichte van andere Europese landen en de verwachting is dat deze ontwikkeling doorzet,”Aldus Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK in het persbericht. “De hausse in online winkelen speelt een grote rol in de onder prestatie van fysieke retail in Nederland. Fysieke winkels zullen goed moeten kijken hoe ze koperspubliek kunnen trekken via een aantrekkelijkere instore beleving en sociale interactie. Daarmee zouden ze zich mogelijk kunnen onderscheiden ten opzichte van het gemak, maar de onpersoonlijke ervaring, van online winkelen.”
Onderzoeksleider GfK Geomarketing, dr. Johannes Schamel, zegt: “Uit dit onderzoek blijkt dat er twee tegenovergestelde sentimenten spelen in Europees consumentengedrag. Aan de ene kant spelen de onzekerheid over Brexit, de dreigende handelsconflicten en magere voorspellingen voor handelspartner China het consumentenvertrouwen parten. Aan de andere kant speelt een sterke arbeidsmarkt, loonstijging en de bescheiden prijs van ruwe olie een rol.”