Gustav is er voor de stenen winkels
Het Deense Gustav werd in 2009 opgericht en was direct een succes. Sinds dat moment is het uitgegroeid tot een stabiel en zeer sterk merk. Ook in Nederland, waar Gustav al sinds de start vertegenwoordigd wordt door Esther de Haas Modeagenturen in Zuid- en West Nederland (en België) en een jaar later door Pauline Vellema Modeagenturen in Noord- en Oost Nederland. Daar is hard aan gewerkt door beide agenturen in de afgelopen 15 jaar.
Eigen signatuur
Gustav heeft een duidelijk Scandinavische, eigen signatuur die het uitstekend doet in ons land. Het merk is van hoge kwaliteit en gericht op zelfverzekerde vrouwen die prijs stellen op hun look. Gustav heeft dan ook een grote schare ‘Gustav-fans’ dankzij het herkenbare DNA. “Je ziet direct dat het Gustav is. De stijl ademt dagelijkse luxe en in iedere collectie is altijd iets casuals te vinden naast de mooie vrouwelijke stijlen. De vier collecties per jaar hebben acht levermomenten en het typische van Gustav is dat de collecties altijd op elkaar aansluiten, waardoor je makkelijk kleding uit vorige en nieuwe collecties kunt combineren. Dat is echt de kracht van het merk. Iedere levering wordt bovendien als compleet pakket aangeboden waardoor je direct complete outfits in huis hebt.”
Actueel en stabiel
De Nederlandse agenten hebben samen de afgelopen 15 jaar de voorwaarden geschapen om het merk actueel en stabiel te houden. Het uitgangspunt is dat Gustav er is voor de stenen winkels. Er is wel een webshop, maar daar kun je vanuit Nederland en België niet bestellen, alleen inspiratie opdoen. “Dat is bewust gedaan omdat we van mening zijn dat de expertise en het advies in de vakhandel de doorslag geeft bij het kopen van Gustav. Het merk is daarom ook niet bij iedere winkel verkrijgbaar; we werken altijd met verkooppunten met commitment aan het merk waar het groots kan worden neergezet en de aandacht krijgt die het verdient.” En omdat Gustav-collecties goed op elkaar aansluiten en er geen online concurrentie is, hoef je in het seizoen nauwelijks af te prijzen, leggen Pauline en Esther uit. “Met de verkoopadviesprijs en de marge van 3.0 kan een winkelier dus goede resultaten realiseren.”
Modefabriek
De twee luxe showrooms in Eemnes en Nieuwkuijk zijn bovendien goed bereikbaar vanuit heel Nederland. “En we nemen al sinds 2009 deel aan de Modefabriek met een grote stand zodat de klanten zich beter op de inkoopperiode kunnen voorbereiden. Vanuit de contacten met inkopers en retailers tijdens de Modefabriek krijgen we bovendien veel goede feedback. Dat is belangrijk, want de intensieve samenwerking tussen retailers, agenten en Gustav is wat ons kenmerkt. Wij hebben als agenten mede hierdoor een grote invloed op de collecties omdat we de reacties van onze retailers ieder seizoen doorgeven aan de ontwerpers van Gustav. Dat is voor iedereen heel prettig werken.”