Dat volgend jaar de koopkracht met gemiddeld 2% stijgt, is goed voor het consumentenvertrouwen en dus voor de retail economie. Tegelijk maakte het Sociaal Cultureel Planbureau bekend dat huishoudens de afgelopen tien jaar hun werkelijk besteedbare inkomen niet zagen stijgen. Dat is onder aan de streep zorgwekkend. Weliswaar wordt de werkkostenregeling ruimer dan zij nu is, daalt de inkomstenbelasting en ook de vennootschapsbelasting gaat iets omlaag voor ondernemingen (bij minder dan 2 ton winst). Maar ook wordt gekort op subsidies die stimuleren om mensen in dienst te nemen (LIV-subsidie, BBL-subsidie).“Dat het macro gezien goed gaat met Nederland is positief, maar de situatie van veel retailers is heel anders. De sector zit in een transitiefase en experimenteert met andere business modellen. Als kosten toenemen maar de rendementen niet, dan stijgt de druk. Het is belangrijk dat de overheid ziet dat de retail sector extra aandacht verdient” aldus INretail directeur Jan Meerman.
Aanbevolen artikelen