Klanten belonen voor loyaliteit door technologie

Klanten belonen voor loyaliteit door technologie

De Nederlandse consument is door de aanhoudende inflatie kritischer op wat men koopt en bij wie. Ongeveer drie op de vijf retailers geeft aan dat consumenten meer kwaliteit, betaalbaarheid en gemak verwachten. Consumenten zoeken niet alleen vaker naar koopjes, maar 62 procent verwacht ook vaker gepersonaliseerde kortingen in ruil voor hun loyaliteit. Retailers spelen hier nog niet massaal op in: slechts één op de vijf retailers zet technologie in om te personaliseren. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek onder consumenten en retailers van financieel technologieplatform Adyen.

Korting versus personalisatie

Hoewel Nederlanders van nature koopjesjagers zijn, blijken Nederlandse retailers (31%) minder dan hun buitenlandse collega’s (48%) het hele jaar door korting te geven.  Wereldwijd zoekt de meerderheid van de mensen (78%) nog steeds naar koopjes, maar er is meer voor nodig om consumenten te binden. Aanbiedingen moeten inspelen op de persoonlijke behoeften en het koopgedrag van de consument. Om deze persoonlijke aanbiedingen te ontvangen is meer dan 50 procent van de Nederlanders bereid een app van een retailer te downloaden. 

Gemak steeds belangrijker

Naast persoonlijke aanbiedingen speelt gemak een steeds belangrijkere rol bij het binden van klanten.  Zo geeft meer dan de helft van de Nederlandse consumenten aan loyaler te zijn aan retailers die flexibel zijn met het retourneren van online bestellingen in de fysieke winkel. Daarnaast geeft 56% aan loyaler te zijn wanneer ze een product online kunnen bestellen en thuis laten bezorgen als dit in de fysieke winkel niet op voorraad is. Om dit gemak te kunnen bieden, moeten retailers hun backend systemen verbinden met klantgerichte kanalen. In Nederland doet nog maar 30% van de retailers dit.

Onbenut technologisch potentieel bij klantenbinding

Consumenten verwachten persoonlijke aanbiedingen en gemak in ruil voor hun loyaliteit. Retailers zijn op de hoogte van de verwachtingen van hun klanten, maar kunnen hier in veel gevallen niet aan voldoen. Dit komt onder andere doordat er geen uitwisseling is tussen betaaldata uit de online verkoopkanalen en die uit de fysieke winkels. Nog maar een vijfde van de retailers in Nederland heeft dit gerealiseerd. Verder heeft 42% moeite om consumenten te segmenteren op basis van behoeften.

Bron: Adyen

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0