Kleding best verkocht in september
De kleding- en schoenenbranche boekten in september de hoogste omzetstijging in de detailhandel. Vooral in geld gemeten ging de septemberomzet flink omhoog. Met de drogisterijen waren beide modebranches de enige detailhandelsbranches die er in slaagden in september ook in verkocht volume groei te realiseren. In de overige door het CBS gepubliceerde branches is sprake van een zeer terughoudende consument : de volumeomzetten gaan onderuit en alleen doorgevoerde prijsstijgingen kunnen in de meeste gevallen nog een positieve kasstroom genereren. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze economische redactie.
Gestegen prijzen van grote invloed op kledingomzet
Na de schoenenbranche presteerde de kledingbranche het best in september dit jaar. In geld steeg de omzet met 10,7 procent. De invloed van de prijsstijgingen van kleding op de groei van de geldomzet was echter groot. In aantal verkochte kledingstukken bedroeg de omzetgroei in september namelijk wel aanmerkelijk minder: +2,5 procent. Tot dusverre dit jaar steeg de geldomzet van de kledingbranche met 21,0 procent en de volume-omzet met 17,1 procent. Net als bij de schoenenbranche was het eerste kwartaal van dit jaar veruit het beste kwartaal voor de kledingbranche: de geldomzet verdubbelde bijna +92,2 procent en in volume nam de omzet met 88,6 procent toe.
Schoenen- en lederwarenbranche aan top
Zowel in geld als in volume was de schoenen- en lederwarenbranche in september de best presterende branche in de detailhandel. De kassaomzet steeg vergeleken met september vorig jaar met 11,3 procent, terwijl het aantal verkochte paren schoenen en het aantal aan de man gebrachte lederwaren in deze periode met 7,3 procent groeide. Inclusief september is de geldomzet van de schoenen-en lederwarenbranche in de eerste negen maanden van dit jaar met 21,0 procent gestegen en in volume met 17,1 procent. De beste omzetscores werden behaald in het eerste kwartaal (+70,6 procent geldomzet en +67,3 procent volumeomzet).
Omzetvolume totale detailhandel daalt met 3 procent
Dat de consument zijn aankopen matigt, blijkt duidelijk uit de daling van het aantal verkochte artikelen (omzetvolume) in de totale detailhandel in september. In geld steeg de omzet weliswaar nog met bijna 6 procent, maar in volume was er sprake van een afname van 3,0 procent. In de foodsector bedroeg de volumedaling 2,0 procent, in de non-foodsector 2,7 procent en bij webshops liefst 6,3 procent. De meeste volumepijn werd in september in de meubelbranche geleden waar het omzetvolume met 10,8 procent daalde, bij een omzetstijging in geld van 1,4 procent.