Kleding ruim 3 procent duurder in maand van inflatierecord

Kleding ruim 3 procent duurder in maand van inflatierecord

In augustus stegen de prijzen van consumentengoederen en -diensten naar een recordhoogte van  +12,0 procent. Nog nooit eerder sinds het CBS in Nederland startte met het meten van de maandelijkse inflatie was de stijging zo hoog. Grote boosdoener in augustus was de gasprijs.  Vergeleken met augustus vorig jaar steeg de prijs van gas in augustus dit jaar met 170,1 procent. De bij voedingsmiddelen gemeten prijsstijging (+13,1 procent) stuwde de inflatie ook verder omhoog.  Modeartikelen deden het in augustus wat prijsontwikkeling betreft rustig aan en hadden dan ook een dempend effect op de inflatie. Kleding werd in augustus gemiddeld 3,3 procent duurder, terwijl de prijs van schoenen met een kleine plus van 0,8 procent min of meer stabiliseerde op het niveau van augustus vorig jaar. Van de overige non-foodartikelen die in fysieke en webwinkels worden verkocht liepen de prijsontwikkelingen in augustus nogal uiteen. Populaire diensten werden  vooral duurder in augustus. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie economie.

vakblad vrouwenmode inflatie augustus
inflatie

Herenkleding koploper prijsstijging binnen kledingsegment

Binnen het totale kledingpakket dat in augustus ruim 3 procent duurder werd, verschilden de prijsontwikkelingen in augustus stevig. Zo steeg herenkleding in augustus dit jaar vergeleken met augustus vorig jaar 7,2 procent in prijs. Dit was voor herenkleding de hoogste prijsstijging sinds december 2021 toen de prijzen met 7,8 procent omhoog gingen. Dameskleding werd in augustus 2,7 procent duurder en baby- en kinderkleding juist nipt goedkoper (-0,2 procent). De prijs van kleding steeg tot nu toe in 2022 bescheiden. In de periode januari-augustus dit jaar groeiden de kledingprijzen met gemiddeld 2,3 procent. Herenkleding werd in die periode 4,9 procent duurder, dameskleding 1,8 procent en baby- en kinderkleding 0,2 procent. Schoenen werden in de eerste acht maanden van dit jaar 2,9 procent duurder.

Sterk uiteenlopende prijsontwikkelingen in non-foodassortiment detailhandel: meubelen en vloerbedekking flink duurder en tv’s, audio- en videoapparatuur goedkoper

In de diverse non-foodbranches van de detailhandel verschilden de prijsontwikkelingen van de verkochte artikelen in augustus nogal. Zo werden meubelen vergeleken met augustus vorig jaar 14,8 procent duurder en vloerbedekking 13,3 procent. Huishoudelijke apparaten klommen 8,3 procent in prijs. Bijna 2 procent goedkoper daarentegen werden in augustus tv’s, audio- en videoapparatuur. Min of meer stabiel bleven de augustusprijzen van gereedschappen (+0,5 procent) en telefoons (+0,8 procent). In de buurt van de gemiddelde prijsontwikkeling van kleding kwamen in augustus de prijzen van spellen en speelgoed (+2,1 procent), bloemen en planten (+1,5 procent), boeken (+2,0 procent) en sieraden, klokken en horloges (+5,8 procent).

Consumenten ook in horeca en bij kappers duurder uit

Dat de consument het vandaag de dag flink voor zijn kiezen krijgt, blijkt ook uit de prijsontwikkeling van de populaire consumptieve diensten. Zo werden hotels in augustus liefst 15,4 procent duurder, restaurants en cafés 8,6 procent en kappers en schoonheidssalons 4,6 procent.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0
milaan