Kledingwinkels verdubbelen omzet in januari
Kledingwinkels zijn 2022 met een forse omzetstijging gestart. Vergeleken met januari vorig jaar was de omzet in januari dit jaar ruim twee maal zo hoog (+117,1 procent). Geen enkele andere branche in de detailhandel kon tippen aan deze forse omzetgroei. Wel moet aangetekend worden dat de grote omzetgroei van de kledingwinkels in januari dit jaar vooral komt doordat de omzet vorig jaar in januari een wel erg laag niveau aantikte door een volledige lockdown van de niet-essentiële winkels in die maand. In januari 2021 waren de kledingwinkels hierdoor de hele maand gesloten, terwijl januari dit jaar de lockdown die toen ook van kracht was “maar” tot 15 januari duurde. Zowel in geld als in volume overtrof de groei van de kledingwinkels in januari 2022 alle andere winkelbranches. De omzet van januari dit jaar lag voor de kledingwinkels wel ruim 15 procent onder het niveau van januari 2020. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.
Totale detailhandelsomzet stijgt in januari met bijna 16 procent
De totale geldomzet van de detailhandel groeide in januari 2022 vergeleken met januari 2021 met 15,8 procent. In volume nam de detailhandelsomzet in januari met 12,5 procent toe. De omzetgroei in de detailhandel was in januari volledig voor rekening van de non-foodsector van de detailhandel. De geldomzet steeg hier met 55,0 procent, terwijl er in volume 50,9 procent meer artikelen over de non-foodtoonbank gingen. De foodsector en de webshops werden in januari dit jaar met dalende omzetten geconfronteerd. De geldomzet van de foodsector daalde met 1,5 procent, in volume was de daling nog groter: -5,5 procent. De forse prijsstijgingen van voedsel beperkten in de foodsector het verlies aan geldomzet. Webshops verkochten in januari 1,8 procent minder dan in januari vorig jaar.
Alle non-foodwinkels verkopen flink meer In de non-foodsector werden in januari louter omzetstijgingen gemeten. De laagste omzetstijging was in januari weggelegd voor de drogisterijen (+5,8 procent). De drogisterijen behoren echter tot de wel-essentiële winkels in de non-food sector, waardoor ze zowel in januari dit jaar als januari vorig jaar de hele maand open mochten blijven. De hoogste omzetstijging was zoals gezegd weggelegd voor de kledingwinkels. Andere branches met hoge geldomzetstijgingen in januari waren de winkels in schoenen (+75,8 procent), recreatieartikelen (+68,3 procent), meubels (+55,8 procent), consumentenelektronica (+49,4 procent) en doe-het zelfartikelen (+33,5 procent).
Omzet kledingwinkels wel lager dan in januari 2020
Hoewel de geldomzet van de kledingwinkels in januari 2022 meer dan het dubbele was van de omzet in januari 2021, lag deze wel 15,3 procent onder het omzetniveau van januari 2020 toen corona nog totaal niet speelde. In volume was het verschil in die periode nog twee procentpunten groter (-17,3 procent).
Sterke daling online omzetten van stenen kledingwinkels in januari
De online-omzet van de stenen winkels in kleding en modeartikelen daalde in januari 2022 met liefst 13,7 procent vergeleken met januari vorig jaar. De enorme stijging van de winkelomzet van de stenen kledingwinkels in januari dit jaar ging dus duidelijk ten koste van hun onlineomzet in die maand.