Liever lage bezorgkosten dan snelle levering

Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten heeft liever lage bezorgkosten dan een snelle levering. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.032 consumenten uitgevoerd door het logistiek platform Descartes. Voor kleding en schoenen vinden Nederlanders een korte levertijd het minst belangrijk. In plaats daarvan wachten ze liever wat langer op hun pakket indien er dan tegen een lager tarief wordt bezorgd. Het onderzoek stelt verder dat consumenten tevredener zijn wanneer zij keuzevrijheid hebben in de lengte van levertijd en de hoogte van bezorgkosten.

De mate waarin lage bezorgkosten belangrijk zijn voor consumenten, verschilt weinig per type product dat online wordt besteld. “Dit zijn interessante inzichten”, aldus Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. “Door consumenten de keuzevrijheid te geven in de lengte van de levertijd en de hoogte van de bezorgkosten, maken retailers 70% van de consumenten tevredener. Hier valt voor bedrijven dus nog veel te halen. Het klinkt misschien alsof hiermee het logistiek proces veel ingewikkelder wordt, maar met slimme software is dit eenvoudig te realiseren. Descartes helpt bij het slim inrichten van het logistieke proces. Consumenten kiezen bij hun bestelling bijvoorbeeld tussen groene en rode blokken voor de levertijd. De groene blokken zijn goedkoper, omdat er dan meerdere leveringen in dezelfde buurt gepland staan. Bij rode blokken wordt het pakket eerder geleverd, maar dan moet het busje omrijden en is de bezorging duurder.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0