Marijn Verschure: “Faciliteren is de kracht van CAST!”

Marijn Verschure: “Faciliteren is de kracht van CAST!”

CAST is gevestigd in het centrum van Nederland en hét handelsplatform voor schoenen, sport en mode. CAST presenteert zich als een modern indoor-centrum en heeft een oppervlakte van 20.000 m2. Gezamenlijk presenteren de vertegenwoordigingen van binnen- en buitenlandse fabrikanten, agenten, importeurs en groothandelaren in 160 showrooms een internationaal aanbod van meer dan 500 merken. De redactie sprak met general manager Marijn Verschure over de huidige stand van zaken bij CAST en over de toekomstvisie.

Herpositionering

“Er is een heleboel gebeurd in CAST in de afgelopen vier jaar”, vertelt Marijn Verschure. “Ik ben in 2018 begonnen hier in Nieuwegein en op dat moment was het noodzakelijk om de marktpositionering van CAST eens tegen het licht te houden. Het imago was destijds wat aan slijtage onderhevig en veel bezoekers refereerden aan ‘het schoenencentrum’ als ze naar Nieuwegein gingen om inkopen te doen. Dat moest veranderen.” In overleg met het bestuur (CAST is een exposantenvereniging met leden, red.) is vervolgens een herpositionering doorgevoerd en zijn de kernwaarden van CAST opnieuw vastgesteld.” Daarbij werden de marktpositie en de identiteit van CAST onder de loep genomen en is er gestuurd op het omvormen van CAST van een ‘verzameling schoenenshowrooms onder één dak’ naar een hospitality-gerichte organisatie met als doel een centrum te worden voor mode, schoenen en sport. “Daarbij blijft de nadruk wel liggen op de fysieke situatie”, benadrukt Verschure. “We zijn nu eenmaal een fysieke hub voor de schoenenbranche. Maar de uitstraling van het pand is aangepakt om ervoor te zorgen dat de locatie het hele jaar door aantrekkelijk is en we zochten naar mogelijkheden om voortdurend nieuwe services aan te bieden voor onze leden. Het faciliteren van een totaalconcept voor zowel de bezoekers als onze leden is het doel. In faciliteren ligt namelijk de kracht van CAST. We wilden van een puur fysieke groep showrooms naar een totaalaanbieder voor de branche transformeren. Daarom zijn ook de vergader- en evenementenfaciliteiten verder uitgebouwd. Daar is ruim twee jaar aan gewerkt en inmiddels houden wij ons ook bezig met het organiseren van storemanager meetings, trainingen en hebben we een modeshow voor DSA gefaciliteerd.”

 

Digitalisering

Naast de fysieke kant van CAST werd ook ingezet op digitalisering. “Elk merk in CAST heeft  een online aanwezigheid gekregen, en die gaat verder dan louter de vermelding van het showroomnummer en de indicatie of er iemand aanwezig is.” Wie nu een bezoek brengt aan cast.nl ziet dat alle merkinformatie voor bezoekers snel is terug te vinden in het zoeksysteem en via de plattegronden, waardoor je precies weet welke agent welke merken vertegenwoordigd, inclusief alle contactinformatie en een doorlink naar de website van het merk. “Maar daar houdt het niet op voor de toekomst”, vertelt Verschure: “We zijn hard bezig om ook koppelingen te realiseren naar de B2B systemen van de merken om op termijn een nog diepere service te kunnen bieden. Je kunt in de toekomst dan niet alleen fysiek langskomen in een showroom, maar ook via CAST de B2B portals van de betreffende merken benaderen. Dat is echter niet iets wat op korte termijn gerealiseerd is, maar met het hele team werken we continu aan een steeds betere service voor onze leden.” Ook is werk gemaakt van de monitoring van de bezoekersaantallen: “We werken daarbij altijd vanuit de fysieke gang naar CAST en we kunnen zo aangeven wie ons wanneer bezoekt. Daarbij is het uitgangspunt altijd het gebruiksgemak voor de bezoeker. Die moet eenvoudig zijn weg kunnen vinden.” Een dergelijk project is uiteraard niet in je eentje te runnen en Verschure is daarom blij dat het hele team van CAST in de afgelopen jaren een hecht samenwerkingsverband blijkt te vormen: “Alle neuzen staan dezelfde kant op en alle teamleden zijn bereid om voor elkaar klaar te staan. Daardoor kunnen we als CAST een uiterst positieve en professionele uitstraling naar de markt realiseren.”

Online en offline

Het streven is uiteindelijk de naadloze integratie van online en offline activiteiten, want: “Zonder online heb je geen offline. Daar heerst weliswaar scepsis over onder sommige leden die zich afvragen of dit echt noodzakelijk is, maar wij denken juist dat een onafhankelijk totaalplatform van fysieke en online aanwezigheid een enorme plus is voor CAST en de crux is voor succesvol zakendoen in de toekomst. We blijven hierover dan ook constant openheid van zaken geven naar onze leden.” Verschure vervolgt: “We denken er zelfs over om in de wat verdere toekomst ook andere landen aan te sluiten op CAST om een nog grotere hub-functie te creëren, maar dat is vooralsnog een denkrichting en nog geen concreet plan.”

Wat wel concreet is geworden, zijn de diverse nieuwe elementen die toegevoegd zijn aan het evenementenportfolio. “In het verleden had je maar twee speciale beursmomenten maar tegenwoordig bieden we naast de open dagen ook lifestyle, outdoor en mode-events zoals PREVIEW MEN. Dat is een 100% concept van CAST en puur gericht op de modewinkels. Mode en schoenen horen nu eenmaal bij elkaar en met  PREVIEW MEN richten we ons op een nieuwe doelgroep met een toegankelijk, laagdrempelig evenement. Daarmee tonen we aan dat we meer zijn dan louter schoenen.” Vanuit de ervaring van Verschure was namelijk bekend dat inkopers alleen in bepaalde perioden gericht langskomen, doorgaans gekoppeld aan het modebeeld van het moment. “Door nu meer op speciale segmenten georiënteerde beurzen en evenementen te organiseren, creëren we een gerichter aanbod voor de markt en daarmee een kwalitatiever bezoekerspubliek en een hogere conversiegraad.”

Branche

Al het gaat om de branche in zijn geheel constateert Verschure dat in Nederland het aantal schoenenwinkels de laatste jaren weliswaar is teruggelopen tot ongeveer 900 bedrijven, maar dat de tendens positief is. “We zien een stabilisatie in het aantal winkels en de inkooprondes zijn dit jaar goed geweest. De verwachtingen voor de toekomst zijn daarom positief, maar uiteraard is het altijd afwachten wat de consument gaat doen in de huidige tijden van inflatie en stijgende energieprijzen. Dat is tot zeker hoogte onvoorspelbaar. In het hogere segment zal er vermoedelijk niet veel veranderen, maar de lage inkomens zullen het moeilijker krijgen en dat kan zijn weerslag hebben op het goedkopere segment van de branche. Het blijft echter koffiedik kijken, maar vooralsnog zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0