Markt, textielsupermarkten en herenkledingwinkels tellen meeste omzetstijgers kleding

Markt, textielsupermarkten en herenkledingwinkels tellen meeste omzetstijgers kleding

De kledingwinkels boekten in het derde kwartaal van dit jaar 6 procent meer omzet dan in derde kwartaal vorig jaar. Niet alle kledingwinkels gingen er echter in het derde kwartaal in omzet op vooruit. Integendeel bij iets meer dan de helft van de kledingbedrijven daalde de omzet en bij een minderheid van de bedrijven steeg de omzet. In de markthandel in kleding en textiel en bij de textielsupermarkten zaten relatief de meeste omzetstijgers en bij dameskledingwinkels de minste.  Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-data door onze redactie economie.

Omzetgroei per kwartaal steeds lager

De omzetstijging van 6 procent die kledingwinkels in het derde kwartaal realiseerden was veruit de laagste van de eerste drie kwartalen dit jaar. Winkelsluitingen als gevolg van de coronaperikelen in de eerste twee kwartalen van 2021 zorgde voor extreem hoge uitslagen in vooral het eerste kwartaal van dit jaar (+92,2 procent). In het tweede kwartaal was de omzetgroei al een stuk bescheidener (+19,5 procent).

Meeste omzetstijgers bij grootste kledingwinkelbedrijven

De grootste kledingwinkels, met meerdere winkelvestigingen en minstens 250 werkzame personen, telde in het derde kwartaal veruit de meeste omzetstijgers. Bij 63 procent steeg de omzet, waarvan bij 41 procentpunt sprake was van zoals het CBS dat noemt “normale omzetgroei” ( tot +20 procent) en bij 22 procentpunt van “snelle omzetgroei”(vanaf +20 procent of meer). Een derde van de grootste kledingwinkels zag zijn omzet in het derde kwartaal “normaal” afnemen (tot -20 procent). Snelle daling (vanaf -20 procent) kwam bij de grootste kledingwinkels in deze periode niet voor. Bij 4 procent van de grootste kledingwinkels stabiliseerde de omzet in het derde kwartaal. De minste omzetstijgers (44 procent) kwamen in het derde kwartaal voor bij de kleinere kledingwinkelbedrijven met 2 tot 10 werkzame personen. Bij 53 procent van deze bedrijven daalde de omzet.

60 procent markthandelaren in kleding en textiel boekt omzetwinst

Relatief de meeste omzetstijgers in de kledingbranche waren markthandelaren. Bij 60 procent steeg de omzet in het derde kwartaal, waarvan bij 40 procentpunt zelfs met 20 procent of meer. Op de tweede plek stonden de textielsupermarkten waar 52 procent van de bedrijven in het derde kwartaal omzetgroei realiseerde. De helft van de omzetgroeiers onder de textielsupermarkten boekte een groei tot 20 procent, de andere helft vanaf 20 procent. Van de winkels in herenkleding won 49 procent omzet in het derde kwartaal, terwijl 48 procent omzet verloor en 3 procent de omzet gelijk zag blijven. Herenkledingbedrijven met slechts 1 werkzame persoon waren  in het derde kwartaal het meest succesvol: bij 56 procent van deze zogenaamde eenpitters steeg de omzet en bij 42 procent daalde omzet. Dameskledingwinkels boerden wat omzetgroeiers en –dalers betreft relatief het slechtst in het derde kwartaal. Bij ruim de helft van de dameswinkels (54 procent) nam de omzet af, bij 38 procentpunt was sprake van normale daling (tot 20 procent) en bij 16 procent van snelle daling (vanaf 20 procent). In totaal steeg bij 44 procent van de dameskledingbedrijven de omzet in het derde kwartaal, waarvan bij 16 procentpunt met 20 procent of meer.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0