Modebranche maakt inhaalslag

September was een uitstekende verkoopmaand voor de volledige modesector, zo blijkt uit de INretail GfK Fashionscan. De omzet groeide gemiddeld  met 17,6 procent ten opzichte van vorig jaar. “Voor winkeliers betekent dit een gunstige start van het herfst- en winterseizoen”, vertelt Edwin Belt, branchespecialist bij INretail. “Oktober verloopt eveneens positief, met in week 42 een omzetgroei van gemiddeld 12,1 procent. Ik voorspel in het laatste kwartaal een inhaalslag ten opzichte van 2014. Na zes maanden liep de brancheomzet nog 2,4 procent achter vergeleken met 2014. Inmiddels is deze achterstand beperkt tot 1,1 procent.”

“De verkoop van herenmode (2,3 procent), baby- en kindermode (1 procent), ondermode (2,2 procent) en beenmode (6 procent) zit in de lift ten opzichte van de cijfers van vorig jaar. De omzet in damesmode is met -4,5 procent nog niet terug op het niveau van 2014”, aldus Belt. “Pas na afloop van het laatste kwartaal zal duidelijk worden of de branche als totaal alle minnen achter zich heeft gelaten, maar ik ben positief gestemd: de consument toont weer kooplust, en de collecties vallen in de smaak.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0