Modebranches boeken voor negende maand op rij beste omzetresultaat

 In Businessnieuws

Sinds maart 2021 behalen de modewinkels maandelijks de hoogste omzetstijgingen van alle winkelbranches in de detailhandel. Ook in november vorig jaar was dit weer het geval. Daarmee zijn de modebranches wat omzetstijging betreft al negen maanden op rij de succesvolste winkelbranches in Nederland. De omzetgroei van de kledingwinkels bedroeg in november 2021 vergeleken met november 2020 28,2 procent en die van schoenen- en lederwarenwinkels 27,2 procent. De zware lockdown die vanaf half december vorig jaar geldt, zal waarschijnlijk een eind maken aan deze succesreeks. Uit eerdere zware lockdowns is gebleken dat de modebranches tot 60 procent aan maandomzet kunnen verliezen tijdens een periode van sluiting van winkels. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.

Omzetontwikkeling diverse branches november 2021 tov november 2021 in %

Totale detailhandelsomzet stijgt in november met bijna 7 procent
De totale omzet van de detailhandel groeide in november met 6,9 procent. De stijging was vooral voor rekening van de non-foodsector die in november een omzettoename van 9,0 procent liet zien. De foodsector bleef met een omzetstijging van 1,5 procent ver onder de gemiddelde omzetstijging in november in de detailhandel. In de non-foodsector stegen de winkelomzetten van de modebranches (kleding +28,2 procent en schoenen en lederwaren +27,2 procent), de drogisterijen (+15,3 procent) en de winkels in recreatieartikelen (+9,5 procent) duidelijk bovengemiddeld. De meubelwinkels (+3,6 procent) en de doe-het=zelfwinkels (+2,5 procent) daarentegen drukten in november het stijgingstempo in de non-foodsector.

Omzetontwikkeling per maand in periode januari-november 2021

Ook cumulatief houden kleding- en schoenenwinkels overige winkelbranches op ruime afstand
In de eerste elf maanden van dit jaar groeide de totale detailhandelsomzet met 4,0 procent. Deze groei werd vooral bereikt door de sterke omzetstijgingen in deze periode bij de kledingwinkels (+13,2 procent), de schoenenwinkels (+8,5 procent) en de pure webshops (+21,4 procent). In de foodsector steeg de omzet in de periode januari-november 2021 vergeleken met dezelfde periode in 2020 nauwelijks (+0,4 procent). Ondanks de fraaie omzetontwikkelingen bij de modebranches steeg de totale omzet van de non-foodsector in deze periode met slechts 1,3 procent. Dat de non-foodwinkels weinig omzetgroei lieten zien over de eerste elf maanden van 2021, kwam door de omzetdalingen in deze periode bij de winkels in consumentenelektronica (-8,7 procent), de meubelwinkels (-2,4 procent), de doe-het-zelfwinkels (-1,8 procent) en de winkels in recreatieartikelen (-1,5 procent).

Cumulatieve omzetontwikkeling januari-november 2021 tov januari-november 2020 in %

Stijging online omzetten van kledingwinkels in november minder hoog dan in oktober
De online-omzet van de stenen winkels in de detailhandel steeg in november vorig jaar met 1,1 procent. De grootste online omzetstijging was voor rekening van de detailhandel in voeding en drogisterijwaren (+14,2 procent). De winkels in kleding- en modeartikelen gingen er in november 4,4 procent in online-omzet op vooruit. Duidelijk minder dan in oktober vorig jaar toen de online- omzet hier nog met 26,5 procent steeg. De internetverkopen van de winkels in consumentenelektronica daalden in november met 16,5 procent.

Bron getoonde cijfers : CBS

Recent Posts
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text.
0