Modebranches houden koppositie vast, groei online kledingverkopen gedrukt door coronaversoepelingen

In augustus waren de kleding- en schoenenwinkels wederom de branches met de hoogste omzetgroei in de detailhandel. Al zes maanden op rij staan de modebranches aan kop. Sinds begin maart dit jaar, toen consumenten door coronaversoepelingen weer op afspraak de winkels in mochten, behoren de modebranches tot de winkelbranches met de hoogste omzetstijgingen. Uit nieuwe CBS-cijfers blijkt overigens dat de uitzonderlijk sterke groei van de onlineverkopen van kleding en modeartikelen tijdens de lockdown plaatsgemaakt heeft voor meer normale omzetstijgingen na de coronaversoepelingen. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-data door onze redactie.

Omzetontwikkeling modebranches  in % (index= 2015)

Omzetgroei modebranches weer in dubbele cijfers
In augustus dit jaar realiseerden de kleding- en schoenenwinkels de hoogste omzetstijging onder de winkelbranches in Nederland. Zowel de kledingwinkels (+18,3 procent) als de schoenen- en lederwarenwinkels (+11,2 procent) gingen er vergeleken met augustus vorig jaar met dubbele cijfers op vooruit. Alleen de pure webshops (dus zonder winkel) scoorden in augustus (+13,1 procent) beter dan de schoenenwinkels. De omzetgroei in de modebranches vlakt niet langer af. Na alsmaar afnemende maandelijkse omzetgroei voor kledingwinkels in de periode april (+71,2 procent) tot en met juli (+8,2 procent) dit jaar, steeg de kledingomzet in augustus weer voortvarend met +18,3 procent. Voor de schoenen- en lederwarenbranche viel de omzettop in mei dit jaar (+32,2 procent), gevolgd door minder hoge stijgingen tot en met juli (+8,9 procent) om in augustus weer toe te nemen met +11,2 procent. Ondanks de aanhoudende hoge omzetgroei in de modebranches sinds maart dit jaar ligt de totale omzet van de kledingbranche over de periode januari tot en met augustus dit jaar nog steeds flink onder de totale omzet over de vergelijkbare periode in het “normale” jaar 2019 (-14,3 procent). Ook de schoenenbranche scoort over deze periode nog behoorlijk negatief (-13,5 procent).

Omzetontwikkeling Internetverkopen kleding en modeartikelen in % (index= 2015)

Groei internetverkopen kleding en modeartikelen afgenomen door coronaversoepelingen
Sinds kort publiceert het CBS voor een beperkt aantal detailhandelsbranche de internetverkopen van bedrijven die naast verkoop vanuit fysieke winkels ook online hun artikelen aan de man brengen. Ook voor de kleding- en modeartikelenbranche is dit het geval. Uit de eerst gepubliceerde cijfers blijkt dat de internetverkopen van kleding en modeartikelen een duidelijke terugval in groei laten zien vanaf het moment dat coronaversoepelingen de toegang tot fysieke winkels weer mogelijk maakten. De ontwikkeling andersom: winkelbeperkingen die zorgen voor stijgende onlineverkopen, blijkt ook uit de cijfers. Zo veranderden de beperkte groeipercentages (+8 procent) van de online kledingverkopen in de periode januari tot en met maart 2020 toen nog nauwelijks sprake was van corona, vanaf april 2020 in hoge scherpe omzetstijgingen tijdens de intelligente lockdown. De hoogste online omzetstijging van kleding en modeartikelen werd in februari dit jaar gemeten (+181,6 procent). Vanaf maart dit jaar hebben de internetverkopen duidelijk last van het openstellen van winkels voor consumenten en laten de groeicijfers van de internetverkopen van kleding en modeartikelen een duidelijke tempodaling zien. Vooral in april dit jaar werd er nauwelijks meer online gekocht dan in april 2020 (+3,9 procent). In augustus dit jaar groeiden de internetverkopen van kleding en modeartikelen met een “normalere” 20,5 procent.

Omzetontwikkeling totale detailhandel in % (index= 2015)

Laagste groeivoet detailhandel sinds maart
De omzet van de totale detailhandel steeg in augustus vergeleken met augustus vorig jaar met 1,9 procent. Dit is de laagste omzetstijging sinds maart dit jaar toen de omzet onder invloed van ingezette coronaversoepelingen met 9 procent toenam. De hoogste omzetgroei bereikte de detailhandel in april toen de totale omzet met 10,1 procent toenam. Daarna nam het stijgingstempo elke maand af tot de meest recente omzetgroei van 1,9 procent in augustus. De flinke omzetgroei in de detailhandel sinds maart komt geheel voor rekening voor de non-foodwinkels en de webshops. Foodwinkels zagen hun omzet zelfs in augustus voor de tweede maand op rij afnemen. In augustus daalde de food-omzet met maar liefst 5,5 procent na een bescheiden afname in juli (-0,6 procent). Vooral supermarkten zagen hun omzet in augustus afnemen (-6,3 procent), terwijl non-foodwinkels 4,9 procent omzetgroei boekten en webshops 13,1 procent. Over de eerste acht maanden van 2021 steeg de totale omzet van de detailhandel met 3,4 procent, de omzet van de foodwinkels met 0,7 procent, terwijl als gevolg van flink negatieve omzetontwikkelingen in januari (-37,7 procent) en februari (-31,1 procent) de non-foodwinkels hun omzet over deze periode met 1,5 procent zagen dalen. Webshops groeiden stevig tijdens de coronacrisis: in de periode januari-augustus nam hun omzet met liefst 26,3 procent toe.

Bron getoonde cijfers: CBS

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0