Circulair spijkerbroekenmerk MUD Jeans wil een 100% gerecyclede spijkerbroek ontwikkelen en wil daar een investering van € 1 miljoen in stoppen. De investering komt voor de helft van Doen Participates, de andere helft komt van Participatiefonds Duurzame Economie Noord Holland, meldt Sprout.
Bert van Son, oprichter van MUD Jeans, zegt dat het bedrijf vorig jaar nog dertigduizend duurzame spijkerbroeken verkocht, goed voor een omzet van € 1 miljoen. Dit jaar ligt het streven op het dubbele. Een deel van de investering zal worden gebruikt als werkkapitaal: voor marketing en voor uitbreiding naar Scandinavische landen, Frankrijk en Engeland. “De omzet groeit, maar we hebben nog altijd een ouderwets businessmodel, waarbij je aan de ene kant goederen inkoopt en later geld verdient aan klanten. Daar zit altijd een periode tussen. Hier zijn trouwens genoeg start-ups over gestruikeld, door een lege bankrekening,” aldus Van Son.
Dankzij leasen en statiegeld voor gebruikte broeken heeft MUD Jeans nu een gesloten systeem waarbij alle broeken die het merk in de markt zet ook weer terugkomen om gerecycled te worden, zegt Van Son tegen Sprout. MUD Jeans neemt ook broeken van andere merken in, onder de voorwaarde dat ze voor minimaal 96 procent uit katoen bestaan.
Een 100% gerecyclede jeans was to nu nog niet mogelijk. “Toen we begonnen in 2012 was het maximaal gerecyclede deel 20 procent. We gebruiken alle spijkerbroeken die we binnenkrijgen, maar je moet altijd bijmengen met bio-katoen. We hebben het aandeel gerecyclede grondstof kunnen opschroeven naar inmiddels 40 procent post consumer waste,” zegt Van Son.
MUD Jeans werd bekend met het leasen van spijkerbroeken voor 12 maanden. De broeken van MUD Jeans liggen nu in 300 winkels verspreid over 29 landen.