In de tien grootste gemeenten zijn nauwelijks boetes uitgedeeld aan winkeliers die de coronaregels overtreden. Uit een rondgang blijkt dat steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Utrecht, Breda en Deventer sinds 3 maart geen enkele boete hebben uitgedeeld. Sinds 3 maart is winkelen op afspraak weer toegestaan. Officieel mogen winkels alleen klanten ontvangen die zich vier uur van tevoren telefonisch of via de website hebben aangemeld. Ook gelden er regels voor click-and-collect, hoeveel klanten er in de winkel mogen en het naleven van de 1,5 meter.
“Er wordt wel gehandhaafd, hoor”, zegt een medewerker van de gemeente Deventer. De gemeente Amsterdam zegt in een reactie “te werken met waarschuwingen en sluiting van de winkels bij herhaling van overtredingen”. Utrecht doet niet aan mystery shopping, laat een woordvoerder weten. “Maar als er een melding komt, gaan we kijken.” Van de steden die de NOS belde, lijkt alleen Eindhoven boetes te hebben uitgedeeld: “Vanaf 3 maart tot nu zijn er acht processen-verbaal opgemaakt bij een covid-19-controle, voor zowel detailhandel als horeca”, aldus een woordvoerder.
Winkelend publiek
Winkelend publiek vertelt verhalen van ondernemers die je zonder afspraak binnenlaten: als je verder de regels maar naleeft zoals het dragen van een mondkapje, voldoende afstand houden en als er genoeg ruimte is in de winkel. Winkeliers en consumenten zijn het over één ding eens: het systeem van vier uur van tevoren bellen “is typisch verzonnen door iemand in Den Haag, 17-hoog achter een bureautje. Die persoon weet niet hoe het werkt in een winkel of winkelstraat.”
“Ik hoorde van een zaak die werkt met een stoplichtensysteem”, zegt de eigenaar van een modezaak in Deventer. “Bij groen licht mag je binnenkomen, bij rood niet. Zoiets lijkt me fantastisch.”
Veel reacties
Winkeliersbrancheorganisatie INretail krijgt ook veel reacties van aangesloten leden: “Dit systeem helpt niet om ondernemers te laten overleven. Niemand is er blij mee”, aldus woordvoerder Paul te Grotenhuis. “Vooral mode-, schoenen- en sportwinkels ervaren dit, maar ook woonwinkels, tuincentra en andere grote ketens balen dat vier uur van tevoren de koopafspraak geboekt moet worden. In het begin was het nog redelijk druk met afspraken, maar dat begint nu wel af te vlakken”,
Volgens INretail moeten ondernemers klanten wegsturen die iets willen kopen, omdat die niet gereserveerd hebben. Te Grotenhuis: “Dat is de wereld op zijn kop want uiteindelijk gaat het erom dat je de besmettingsrisico’s minimaliseert. Die vier uur is gewoon niet handig. Het spontaan kopen is er op die manier wel af. Het frustreert winkeliers. En klanten voelen zich soms opgejaagd omdat ze maar een half uur hebben. Dus dit is geen oplossing. Haal dat tijdslot eraf”, is zijn oproep aan politiek Den Haag. “Met het paasweekend in aantocht is het extra wrang.”
Bron: NOS.nl