Nieuw onderzoek ABN Amro: Bange consument houdt hand op de knip tijdens eerste en tweede golf

Niet alleen lockdowns, ook angst van consumenten om besmet te raken met corona beschadigt de economie. Consumenten in gemeenten met veel coronagevallen blijven meer binnen en geven minder geld uit in winkels dan consumenten in minder hard getroffen gebieden. Dat ze meer online kopen, maakt dat verlies niet goed.Het verband tussen de ernst van de uitbraak in een gemeente en de gevolgen voor de economie is zowel tijdens de eerste als de tweede golf zichtbaar, schrijven economen van ABN Amro in een nieuw onderzoek naar de economische effecten van coronapandemie. Daarvoor zijn gegevens van pinbetalingen van de 2 miljoen klanten van de bank tijdens de eerste en de tweede coronagolf geanalyseerd.

Angst stimuleert zelfisolatie
‘Onze bevindingen wijzen erop dat de angst voor het virus zelfisolatie stimuleert, wat negatieve economische effecten heeft op lokaal niveau’, aldus de onderzoekers. Consumenten mijden winkels omdat ze daar andere mensen tegenkomen. ‘Ze geven vervolgens weliswaar meer online uit, maar de stijging daarvan weegt niet op tegen de daling van de uitgaven in fysieke winkels’, zegt econoom Nora Neuteboom van ABN Amro. Dat angst een rol speelt, blijkt verder uit het feit dat tijdens de lockdown ook winkels die gewoon open waren minder klanten zagen binnenlopen. Maar ook het gedrag bij het doen van boodschappen veranderde. Mensen gingen minder vaak naar de supermarkt, en deden volgens Neuteboom per bezoek meer boodschappen. Uitgaven aan noodzakelijkheden zoals voedsel daalden dan ook nauwelijks.

Bron: FD.nl, woensdag 7 oktober

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0