Nieuwsupdate week 13

De maatregelen om de verspreiding van het corona virus in te dammen hebben grote consequenties voor het openbare leven. Het huidige pakket aan maatregelen waarbij scholen en horeca gesloten zijn geldt tot 6 april aanstaande, waar bijeenkomsten zonder ondergrens van het aantal deelnemende personen niet toegestaan zijn tot 1 juni aanstaande. Deze week kwam het Centraal Planbureau met een aantal scenario’s voor de impact op onze economie, en ook ABN Amro gaat in haar publicatie uit van een economische krimp. Ondanks alles zal er ook aan deze periode van sociale isolatie en de 1,5 meter economie een einde komen. Wat moet er nu gebeuren om daar straks weer klaar voor te zijn? Sommige winkeliers zijn nog open, met beperkte openingstijden of op afspraak. Anderen sloten de deuren. Open of niet, er wordt hard gewerkt om straks klaar te staan voor de inhaalslag. Uiteindelijk is er straks licht aan het einde van de tunnel en gaan de consumenten de winkels weer in.

We brengen in deze nieuwsbrief een opsomming van de regelingen die in het leven zijn geroepen om ondernemers te ondersteunen, delen ervaringen van winkeliers en geven de laatste stand van zaken wat betreft branche evenementen en vakbeurzen.

Tegemoetkoming loonkosten
De kamer van koophandel heeft het zogenaamde corona loket geopend om ondernemers bij te staan met raad en daad. Op het ondernemersplein van KvK valt te lezen dat de economische gevolgen van de corona crisis niet onder het ‘normale’ ondernemersrisico vallen. Waar we vorige week nog spraken over werktijdverkorting is deze regeling begin vorige week komen te vervallen. Deze was te omslachtig en onuitvoerbaar valt hierover op de site van de rijksoverheid te lezen. “Heeft u (tijdelijk) minder werk voor uw personeel, dan kunt u een beroep doen op de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud Werkgelegenheid (NOW)” aldus de Kamer van Koophandel. De NOW zal worden uitgevoerd door het UWV, maar kan nog niet worden aangevraagd. Omzetverlies vanaf 1 maart komt met terugwerkende kracht in aanmerking voor tegemoetkoming in de loonkosten. INRetail zet de voorwaarden voor tegemoetkoming in de loonkosten op overzichtelijke manier op een rij. Naast de NOW is de borgstelling voor MKB kredieten verruimd.

Aangepaste belastingregels & Bronnen voor meer informatie
Ook de belastingdienst heeft een aantal aangepaste regelingen voor ondernemers gecommuniceerd. Ondernemers kunnen gebruik maken van een uitgestelde betaling van 3 maanden voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en loonheffingen. Daarnaast kan de voorlopige aanslag gewijzigd worden zodat er per direct minder belasting betaald hoeft te worden en is er sprake van een tijdelijke verlaging van de invorderingsrente en belastingrente naar bijna 0%. Meer informatie is terug te vinden op de site van belastingdienst, specifiek op de pagina voor ondernemers.

Veel maatregelen die ontstaan voor ondernemers zijn nieuw, en nog niet in werking. Om toch over de meest recente informatie te beschikken kan het liveblog van INRetail uitkomst bieden. INRetail is ook telefonisch te bereiken op 088 973 06 00 (ma t/m vrij – 08.00 tot 20.00, za – 09.00 tot 12.00) of via mail (coronavirus@inretail.nl) en whatsapp (06 2495 8316 ). Het KVK Ondernemersplein geeft antwoord op veelgestelde vragen voor ondernemers. Ook zijn zij sinds maandag 23 maart telefonisch te bereiken op 0800-2117 (open volgens reguliere tijden van 8.30 tot 17.00 uur).

Winkeliers aan het woord

Henk Bossebroek, Bossebroek Man/Woman Voorthuizen
Tegennatuurlijk is het woord dat de situatie wat Henk Bossenbroek betreft het beste omschrijft. “We hebben hier een prachtige winkel waar we letterlijk en figuurlijk dicht bij onze klanten staan. Toch hebben we besloten de deuren te sluiten”. Gesloten deuren betekent in dit geval echter niet dat Bossenbroek en zijn team niet beschikbaar zijn. “We zijn er gewoon voor onze klanten, en doen dit op afspraak. Als er iemand zonder afspraak langskomt dan kunnen ze aanbellen en doen we de deuren open. Op die manier kunnen we er voor zorgen dat men zich op een veilige afstand van elkaar begeeft”. Ondertussen zijn de teams van de heren- en damesmode winkels van Bossenbroek druk bezig om content te maken voor de Facebook en Instagram pagina’s van de winkels. “We willen onze klanten blijven inspireren met sets en nieuwe collecties” vertelt Bossenbroek daarover. Het contact met leveranciers, branchegenoten en medewinkeliers in de omgeving is saamhorig te noemen. “Ik kan niet anders dan positief zijn. We doen het met zijn allen, iedereen zit in hetzelfde schuitje. De hele ochtend bracht ik bellend door met leveranciers, en zonder uitzondering is iedereen bereid met elkaar mee te denken, dat is prachtig om te merken”.

Beurzen

Modefabriek slaat editie over
“De beslissing om de komende zomereditie van Modefabriek te annuleren bleek helaas onvermijdelijk” valt te lezen in het persbericht dat de Modefabriek deze week deed uitgaan. “Wij, en de hele mode-industrie met ons, moeten van deze situatie herstellen, verliezen accepteren en opnieuw opbouwen” vervolgt het bericht. Met het annuleren van de zomereditie van de Modefabriek komt de nadruk nog meer te liggen op de uitwerking van nieuwe concepten voor de wintereditie. Ook geeft de Modefabriek aan dat deze situatie het belang benadrukt van het versneld ontwikkelen van een platform dat 365 dagen per jaar dienst kan doen als aanspreekpunt in de branche en een plek voor het delen van kennis en informatie. “We zijn er van overtuigd dat deze turbulente en onvoorziene tijden om nieuwe, creatieve perspectieven vragen” besluiten zij het persbericht.

Panorama Berlin geannuleerd
Begin maart nog kondigde de organisatie van Panorama een herstructurering aan. Na de faillissementsaanvraag die eind februari werd ingediend, was de focus om ondanks alles een geslaagd evenement neer te zetten in de zomer. Op dit moment maken de internationale maatregelen rondom het corona virus het onmogelijk het evenement van 30 juni tot en met 2 juli aanstaande plaats te laten vinden, en laat de organisatie weten de zomereditie officieel te annuleren. “We zien we deze nieuwe situatie ook als een kans om na te denken over andere constructieve mogelijkheden om te netwerken in een tijd waarin we allemaal niet in staat zijn om elkaar fysiek te ontmoeten. We hebben al een taskforce samengesteld die werkt aan een modern, digitaal product, dat we ontwikkelen vanuit onze capaciteit als beursorganisator. Medio april presenteren we u de eerste mogelijkheden en oplossingen” laat CEO Jörg Wichmann weten. “Fabrikanten en retailers hebben dit soort uitwisselingen echt nodig en daarom willen we hen het platform en het marktoverzicht bieden dat ze nodig hebben. Dit product zal op een kosteneffectieve en oplossingsgerichte manier worden ontworpen. Meer dan ooit is dit het moment om snel te handelen en elkaar te ondersteunen” besluit Wichmann.

#Pittilooksahead
De organisatie van Pitti laat medio maart nog weten er alles aan te doen om de beurzen van juni op de geplande data plaats te laten vinden. “We zijn ons er terdege van bewust dat dit beursseizoen een uitzonderlijk seizoen zal zijn. We moeten de noodtoestand in Italië en de wereld onder ogen zien en op realistische wijze de basis leggen voor een zo snel mogelijke herlancering” aldus de organisatie in een bericht aan pers, exposanten en bezoekers. Pitti benadrukt nog verder te investeren in een digitale omgeving met ‘innovatieve en aanvullende diensten’ om de efficiëntie van de relaties tussen bedrijven en kopers te vergroten. De fysieke beurs zal verder worden ondersteund door het digitale platform e-PITTI Connect, dat al geruime tijd in ontwikkeling is. De organisatie laat weten in juni een nieuwe, geavanceerde versie van e-PITTI Connect te lanceren.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0