Omzet kledingzaken kan inflatie niet bijhouden
De recente cijfers van het CBS tonen aan dat de nominale omzet in de fysieke kledingwinkels de afgelopen jaren is toegenomen, maar deze groei kan de stijgende inflatie niet bijbenen, meldt onderzoeksbureau Marktdata. Hierdoor is er feitelijk geen sprake van groei binnen de fysieke kledingdetailhandel, zegt zij.
Hoewel het aantal verkooppunten afneemt, steeg de nominale omzet per winkel. Echter, de meest actuele gegevens wijzen op een terugval van de omzet naar niveaus die we zeventien jaar geleden zagen. De druk op de fysieke kledingwinkelomzet is hierdoor aanzienlijk.
Verdere uitleg
Tussen 2007 en 2014 daalde de omzet sterker dan het aantal verkooppunten, wat resulteerde in een afname van de omzet per verkooppunt. In de daaropvolgende jaren begon de omzet weer licht te stijgen, terwijl het aantal verkooppunten bleef dalen. De impact van de coronapandemie op de omzet en het aantal winkels is duidelijk zichtbaar; beide daalden in 2020 fors. Na deze periode is de inflatie, mede door de oorlog in Oekraïne, aanzienlijk gestegen.
In 2023 lag de omzet voor het eerst weer boven het niveau van 2007, maar in augustus 2024 vertoonde de omzet een aanzienlijke daling, terwijl het aantal vestigingen een lichte stijging liet zien. Deze ontwikkeling is zorgwekkend, zegt Marktdata, aangezien de consumentenprijsindex sinds 2007 met ruim 43 procent is gestegen, terwijl de omzetwaarde van kledingwinkels met meer dan vier procent is gedaald.
In contrast hiermee is het aantal pure online kledingwinkels sinds 2007 met een factor 18 gestegen. Tijdens de coronapandemie groeide zowel het aantal webwinkels als de omzetwaarde aanzienlijk. Desondanks groeit het aantal webwinkels drie keer sneller dan de omzet, wat duidt op een toename van kleinere spelers. De verschuiving naar online is duidelijk, maar de groei van de online omzetwaarde is sinds 2021 aan het afvlakken.
Bron: Marktdata