Ils Sterckx, founder & CEO Matuvu Agency & Academy:
“Ik begon negen jaar geleden als junior sales agent voor een groot modebedrijf en vertegenwoordigde de Nederlandse markt voor een aantal luxe lingeriemerken. De Italiaanse high end merken sloten qua stijl en pasvorm niet goed aan bij de markt. Op weg met mijn koffer vond ik wel mijn passie, het ontdekken en introduceren van nieuwe merken. Ik ging op zoek naar merken die ik in Nederland zag, en die in België nog niet te vinden waren. Ik benaderde een Nederlands sieradenmerk dat ik erg vernieuwend vond en deed mijn pitch om de Belgische agent te worden, en zo gebeurde het dat voor het Nederlandse familiebedrijf aan de slag ging. Het lanceren van het merk in België beviel me heel erg, en ik ging op zoek naar nog meer merken. Ik ging de samenwerking aan met een jong label met een kleine collectie van een aantal t-shirts en sweatshirts (nu BlakeSeven, red.) en na een jaar kon ik niet alles meer met me meenemen de weg op. Zo kwam er een showroom in Antwerpen.”
Boss ladies
“De klanten die in de showroom kwamen waren retailers in fashion & lifestyle. Zij hadden in de opkomende beweging van social media en e-commerce vaak vragen over hoe ze dit het beste aan konden pakken, en vroegen me om tips. Sociale media en branding hebben mijn passie, ik deed na mijn studie taal en letterkunde een master bedrijfscommunicatie en e-marketing om die reden, en ik had daar zeker ideeën over. De vrouwelijke collecties in mijn showroom waren wellicht niet voor alle retailers, maar mijn tips wel. Zo startte ik in 2016 met de Matuvu expert classes, een maandelijkse bijeenkomst met een specifiek thema, afgesloten met een netwerk borrel. Omdat er veel vrouwen in de fashion en accessoires werkzaam zijn werd dit al snel een community van en voor boss-ladies.”
Agency & Academy
“Na de expert classes kwam de vervolg vraag; hoe pas ik deze tips en nieuwe inzichten toe op mijn specifieke situatie? Vanaf dat moment ben ik ondernemers ook één op één gaan coachen op de onderwerpen branding en social media. En zo was ook de Matuvu Academy geboren. De expert classes en coaching vonden vooral offline plaats, al waren we ook bezig met hoe we dit konden combineren met online activiteiten. Door de coronacrisis is die ontwikkeling versneld en konden we in maart al de eerste online expert class geven. Het grootste voordeel vind ik dat we hiermee zoveel meer ondernemers kunnen bereiken. Ook die ondernemers die alleen in de winkel staan en daardoor de trip naar onze showroom in Antwerpen moeilijker konden inplannen.”
De toekomst
“Ontwikkelingen die al gaande waren in fashion, zoals het verkopen van kleding en accessoires via social media, zijn in een versnelling gekomen door de corona crisis. Het heeft nog meer benadrukt dat de consument zich online bevindt, en als je daar als retailer of merk niet bent, dan mis je de boot. Merken en winkels gebruiken social media nog veel actiematig, terwijl de diensten en adviezen die we ze geven gericht zijn op het bewust opbouwen van je branding via social media. Ook de fysieke winkels, de timing van seizoenen en de business modellen van modemerken zullen we drastisch zien veranderen, enerzijds door corona, anderzijds omdat ons leven zich nu en in de toekomst steeds meer digitaliseert.”