Ondernemer aan het woord: Patricia Adam

 In Businessnieuws

Patricia Adam

Patricia Adam, CLUCA:
“De collecties van CLUCA worden geproduceerd in Italië, en door onze agenten verkocht in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Ierland en Spanje. Medio maart hebben we de laatste leveringen vanuit Italië ontvangen, waarna we in de lock-down belandden. In België gingen als eerst alle winkels dicht. We zijn daar direct met drop-shipping gestart (winkeliers bestellen de items van de B2B en deze worden naar de eindconsument verstuurd, red.) en dat liep meteen erg goed. Inmiddels zijn we weer volop bezig met onze zomercollectie, waarvan we de eerste artikelen eind juni beschikbaar zijn.”

Ruimte voor korte termijn
“We zijn anderhalf jaar geleden met CLUCA gestart en zien dat er in het middensegment ruimte is voor een korte termijn merk met een sterke collectie. Internationaal was er nog weinig aanbod in deze vorm. We werken met vier hoofdcollecties per jaar, en kunnen met een productiecyclus van twee weken extra artikelen toevoegen op basis van vraag of weersomstandigheden. Alhoewel we alles uit voorraad leveren, laten we normaliter voorafgaand aan de hoofdcollecties een monstercollectie produceren waarmee onze agenten op pad gaan om te toetsen voordat deze geproduceerd wordt. Vanwege de fabriekssluitingen in Italië heb ik er nu voor gekozen om de gehele zomercollectie ineens te laten produceren, en deze direct te leveren. Zo verkorten we op dit moment de opstartperiode.”

Verkleinen van risico’s
“Wat me opvalt is dat er veel onzekerheid is bij onze klanten. Normaal gesproken heb je bij inkoop rekening te houden met de budgetten, trends en seizoensinvloeden, maar zeker nu is het is lastig in te schatten wanneer de consument weer de straat op gaat en weer durft te kopen. Wij merken dat er veel belangstelling is voor CLUCA vanwege de combinatie van sterke collecties en korte termijn leveringen. Als winkelier verklein je het risico door in te kopen op basis van behoefte en met de informatie die op dat moment beschikbaar is. Om het merk en onze winkeliers te beschermen bieden we exclusiviteit binnen een bepaald gebied.”

Onzekere tijden
“Ik zie dat de behoeften en de realiteit van onze klanten enorm uiteen lopen. Al is het maar omdat in elk land waar we met CLUCA actief zijn weer andere regels gelden. Die behoeften krijgen we ook weer beter in beeld als onze agenten per 1 juni met de zomercollectie op pad gaan. Op dat moment kunnen we ook beslissen wat we voor de zomer nog meer gaan produceren. Als we een lange warme nazomer tegemoet gaan, kunnen we daar in de planning van de collectie nog rekening mee houden. Wat dat betreft heb ik alles klaar staan, vroege najaar ontwerpen, maar ook nieuwe items voor hoogzomer. Ik verwacht dat eventuele leveringsproblemen van de voororder merken een grote rol gaan spelen. De gaten die er daardoor ontstaan bij winkeliers, samen met eventuele geannuleerde voororders, bieden ruimte voor korte termijn merken.”

Recent Posts
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text.
0