Eerder spraken we in VrouwenMode met NED Dutch Fashion Design over de groei van dit korte termijn merk. Paul van der Wal, agent van het merk, vertelt ons hoe dat er in zijn dagelijkse praktijk uitziet, en wat de voordelen zijn die hij zijn klanten kan brengen.
“In mijn contact met klanten merk ik dat zij voorzichtiger geworden zijn met inkopen en dat zij soms de samenwerking met lange termijn merken als risicovol ervaren. Onze klanten kunnen met een kleine voororder starten en vervolgens tijdens het seizoen schakelen op basis van wat er verkoopt. Nieuwe prints van modellen kunnen in het seizoen worden toegevoegd, zodat de winkel steeds vernieuwend is als trigger voor de klanten, binnen het sfeerbeeld van de collectie. Op dit moment gebeurt dat volop. Er gaan dagelijks meer dan 70 bestellingen de deur uit, en dat aantal groeit. Als je een bestelling voor 14:00 plaatst heb je deze de volgende dag in huis. Dat is wel de toekomst denk ik.”
Hoe we (samen)werken
“Bij ons bepaal je drie maanden van te voren de order, en kijk je in het seizoen wat er nodig is. We groeien echt samen met onze klanten. Zij geven ons veel informatie over wat er goed loopt en wij leren ze hoe ze het beste met ons merk kunnen werken. Bij aanvang van de samenwerking is er sprake van de ‘normale’ marge die in de markt gangbaar is, maar we zien dat in de loop van de samenwerking winkeliers onder aan de streep veel meer overhouden. Bij het inkopen van onze collecties is men niet gebonden aan pakketten. De aantallen en maatbogen deelt men zelf in, op basis van de eigen klantenkring. De omloopsnelheden zijn zeer goed te noemen, en als items na een bepaalde periode nog niet verkocht zijn hebben we liever dat ze omgeruild worden voor iets wat wel loopt. Veel van onze klanten zijn winkeliers die zelf in de winkel staan, en feilloos weten wat hun klanten willen. Zij zien zelf wat er over de toonbank gaat en maken op basis daarvan keuzes.”