Retailer aan het woord: Birgit Lupker

Birgit Lupker van Zowiezo Damesmode in Tilburg

Birgit Lupker, Zowiezo Damesmode, Tilburg

“Ik ben op een bijzondere manier in de mode terecht gekomen. Van oorsprong ben ik psychologe, en toen ik 50 werd merkte ik dat mijn ziel vol zat. Ik wilde niet meer met de binnenkant bezig zijn, maar met de buitenkant. Ik begon vanuit een hobby twee dagen per week een winkeltje in een leegstaand gebouw. Binnen een jaar groeide ik uit de ruimte en vond ik een mooie lichte locatie vlakbij het centrum van Tilburg waar ik mijn winkel Zowiezo opende.”

Nieuwe inspiratie, nieuwe winkel
“Na twaalf jaar vond ik het interieur van de winkel niet meer bij me passen. Ook was ik toe aan nieuwe inspiratie. Ik combineerde de twee, nam een sabbatical en verbouwde de winkel. Vlak voordat de winkel heropend werd, werden de maatregelen rondom het coronavirus ingevoerd. Een dilemma. Ethisch gezien vond ik niet dat we open konden, commercieel gezien was dicht blijven een slechte optie. Een vriendin van mijn dochter kwam met het idee om op afspraak open te gaan. Wat was dat een goed plan, het is echt heel erg leuk om op deze manier te werken. Dat wat ik het allerbelangrijkste vind, ervoor zorgen dat klanten zich gezien voelen, komt nu nog beter tot zijn recht. Het levert een hecht contact met de klant op. Voor diegenen die niet naar de winkel kunnen komen, of zich er niet prettig bij voelen zorgen we dagelijks voor nieuwe foto’s op Facebook en Instagram. Dat is nog een hele klus trouwens.”

Totaalplaatje
“Ik heb nu dagelijks contact met leveranciers. Veel van de merken waar ik mee werk komen uit Spanje, Italië en hebben leveringsproblemen. Wanneer ik inkoop let ik erg op fair trade en het gebruik van natuurlijke materialen en kleurstoffen. Dat draagt prettiger, en ik vind het gewoon belangrijk. Bovendien hoeft het niet duurder te zijn als je goed inkoopt. Daarnaast vind ik een goede prijs-kwaliteit verhouding, veel verschillende kleuren en vrouwelijke, stoere pasvormen belangrijk. Met een totaalplaatje in mijn achterhoofd plaats ik mijn orders. Door leveringsproblemen was het lastiger om dat totaalplaatje in de winkel te krijgen, en moest ik op zoek naar alternatieven voor sommige orders. Ook heb ik een aantal jurken zelf laten produceren die ik nergens meer kon inkopen. We worden nu allemaal gedwongen om op een andere manier te kijken naar wat we doen. Dit is ondernemen, en het vreet energie. De gesprekken met leveranciers verlopen positief, op een enkele uitzondering na. Wat een heel bijzondere reactie was op dit alles was die van de verhuurder van ons winkelpand. Die berichtte eind maart uit zichzelf dat de huur voor de maand april zou worden kwijtgescholden. Daar was ik echt even stil van.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0