Retailer aan het woord: Ellen Piebes van BESS Mode Groningen
Ellen Piebes, eigenaresse van de exclusieve damesmodewinkel BESS Mode in Groningen, heeft een zorgvuldig samengestelde collectie en uitgelezen klantenkring, zo vertelt ze. “De kleding die ik verkoop is voor mensen met meer dan gemiddelde interesse in mode.”
Personeel
“Wie hier wil werken, moet zich kunnen vinden in mijn visie. Medewerkers moeten actief kunnen meedenken met de klant, vakkennis hebben – dat breng ik ze vaak bij – en als een vriendin voor de klant kunnen zijn.” Dit vertelt Piebes naar aanleiding van de vraag naar hoe het staat met het personeel. “Bovenal moet de klant de winkel verlaten met een grote glimlach, zonder twijfels bij thuiskomst.” Op dit moment loopt er iemand mee in de winkel, vertelt ze. “Ik adverteer eigenlijk nooit voor personeel; ze melden zich meestal vanzelf aan. Soms is het een droom voor ze om in de winkel te werken. Als het niet lukt om iemand te vinden, vertel ik mijn klanten dat ik op zoek ben naar personeel en maak ik gebruik van dat netwerk.”
Veel uniformiteit in de markt
Piebes zit al 50 jaar in het vak en heeft veel ervaring opgedaan. Ze had ooit haar eigen merk en collecties, en heeft ook gewerkt in de groothandel. Tegenwoordig ziet ze veel uniformiteit. De stijl die in BESS te vinden is, is daarom ook niet standaard. Het kan worden omschreven als edgy of gedurfd. “Ik moet me onderscheiden van andere kledingwinkels als zelfstandige ondernemer, dus ik richt me op een kenmerkende stijl. Veel andere winkels verkopen min of meer hetzelfde. Ik zie weinig vernieuwing. Mensen die echt modebewust zijn, vinden hun weg wellicht in de tweedehands kledingbranche. Maar daarvoor moet je wel visie hebben. De meeste mensen zijn wat volgzaam geworden als het gaat om hun kledingstijl. Als ik naar beurzen ga, doe ik dat niet per se om me te laten inspireren, maar wel om te zien wat er allemaal beschikbaar is.”
‘Retailer aan het woord’ werd eerder gepubliceerd in Vrouwenmode editie 2 van 2024.
