Retailer aan het woord: Jikke Bartelds van Jixx Fashion
Jixx Fashion, een winkel die voornamelijk Nederlandse-Scandinavische merken voert, bevindt zich in het kleine dorp Bunnik. De eigenaresse, Jikke Bartelds, is blij met hoe het gaat in de winkel. En, zo vertelt ze, ze heeft ook een uniek voordeel: geen concurrentie in het dorp. “Ik merk dat ik steeds vaker klanten uit de omgeving aantrek. Ik hoop dat ze denken: ‘hier word ik goed geholpen’.” Ze vertelt dat ze overweegt meer te gaan adverteren in de regio.
Trends
“We hebben in principe geen twintigers in onze winkel. De doelgroep is 30plus hier in het dorp. Dat betekent dat je geen volwassenen krijgt die bijvoorbeeld een complete bohemian stijl hebben. Ik probeer mijn klanten wel regelmatig een beetje uit hun comfortzone te halen. ‘Probeer het eens, trek het eens aan en dan zul je zien hoe gaaf het kan staan.’ Vaak is het ook een kwestie van styling. Even dat puntje in die broek of de mouw oprollen. Zo leert de klant ook weer wat bij.”
De start van 2024
De kleding voor het aankomende seizoen druppelt langzaam binnen. “Mensen vinden het fijn om weer kleurtjes en frisse tinten te zien, merk ik. Er wordt in ieder geval goed op gereageerd door de klanten.”
Een uitdaging voor de winkel is om online te concurreren. “De vraag blijft hoeveel tijd je moet steken in het online gedeelte”, zegt Jikke. “Je hebt er namelijk veel werk aan vergeleken met wat het daadwerkelijk oplevert. Er gaat veel tijd in het bijhouden van Instagram of de webshop. Wat ook niet helpt, is dat je online veel retouren krijgt. In de winkel kun je goed adviseren, maar online worden bijvoorbeeld twee maten besteld.”
Toch ziet Bartelds online zeker niet alleen als een uitdaging. Er zijn ook grote voordelen aan online. “Je ziet regelmatig dat klanten online oriënteren en vervolgens langskomen. Het is een soort opstapje naar de winkel. Toch is het wel zo dat als je landelijk wil concurreren met online webshops, het al gauw erg moeilijk is voor een kleine winkel zoals de onze. Je hebt daar eigenlijk een marketingteam voor nodig.”
Visie
Voorlopig richt de eigenaresse zich op het finetunen van wat ze tot nu toe heeft opgezet met de winkel. Ze wil hier en daar kleine verbeteringen doorvoeren en zorgen voor klantbehoud. “We werken met een spaarsysteem. Dat willen we doorzetten. Maar ook op andere manieren willen we onze klanten blijven vertroetelen, bijvoorbeeld met coupons, leuke acties of modeshows.”
Jikke vertelt dat ze nadenkt over uitbreiding met een andere productgroep. Ze heeft namelijk nog extra ruimte vrij in haar winkel. “Met een extra productgroep kun je mensen triggeren om vaker naar de winkel te komen en nieuwe doelgroepen aanboren. We zijn met het team aan het onderzoeken wat dit dan zou moeten worden. We zijn in ieder geval al super blij met dat we in drie jaar tijd zo’n mooie groei hebben doorgemaakt en een stevige vaste klantenkring hebben opgebouwd.”