Retailer Barbara: ‘Je moet steeds meer doen om je klant te trekken’

Retailer Barbara: ‘Je moet steeds meer doen om je klant te trekken’

Haarlem – Al bijna twee jaar runt Barbara Friesen de dameskledingzaak Supérette Haarlem. En dat loopt goed – er zit groei in. “Ik krijg steeds meer vaste klanten, en leer mijn klant steeds beter kennen.” 

De eigenaresse merkt dat klanten op sommige merken aanslaan en op andere niet. “Het merk MSCH Copenhagen en Gestuz doen het erg goed, maar ook een iets onbekender merk genaamd My Essential Wardrobe. De prijs-kwaliteitverhouding is erg goed en de stijl spreekt veel vrouwen aan, merk ik, ondanks dat het wat minder bekend is.” Veel klanten komen ook naar de winkel voor POM Amsterdam, vertelt Barbara, dat vrij uitgesproken kleuren en printjes heeft. Maar ook Circle of Trust trekt specifieke klanten aan.

Van één of twee merken neemt Barbara afscheid. “Ik ga liever de diepte in met enkele merken dan dat ik van veel merken weinig heb hangen.” Het merk Rough Studio had Barbara kort in de winkel. “Het is een heel leuk merk, maar ik merkte dat het niet snel werd gepakt. Dat was ook mijn duurste merk. Ik heb er inmiddels afscheid van genomen. Door zo’n ervaring leer je beter waar de behoefte ligt van je klant. Ik voeg toch ook wel weer een merk toe aan het assortiment. Een merk waar ik net mee ben begonnen is Co’Couture, dat goed matcht bij mijn andere merken en al een tijdje op mijn wensenlijstje stond.”

Start van een onderneming 

De eigenaresse heeft met haar winkel een gezellige sfeer gecreëerd, die er huiselijk uitziet met (interieur)accessoires) zoals kussens en sieraden. Toch ligt de focus voor 80 procent op kleding. Het is nog even wennen aan de lange saleperiode, vertelt Barbara. “Ik verbaas me over hoeveel sale er wordt gegeven bij kledingwinkels. Wat mij betreft moeten we naar de Belgische situatie, waarbij je twee vaste periodes hebt waarin er sale is in de stad. Iedereen houdt zich daar dan aan. Misschien wordt er iets minder gekocht, maar wel tegen de goede prijs. Het zou qua duurzaamheidsaspect ook een enorme sprong vooruit zijn.”

Je moet tegenwoordig best veel doen om je klant te trekken, merkt Barbara. “Toen ik net opende, was ik toch best wel naïef. Ik dacht dat klanten vanzelf zouden binnenlopen, maar dat viel tegen. Het was hoogzomer, in juli, maar ik besefte al snel dat je tegenwoordig meer moet doen om klanten naar je nieuwe winkel te trekken. Bijvoorbeeld door middel van marketing. Je moet echt zoeken naar manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Het gaat in ieder geval niet vanzelf.”

Andere merken
Bij Supérette Haarlem vind je nog veel meer merken als Spooq, Norr, Atelier Rêve, Honnête Atelier, Doing Goods, Esmé Studios, Bonnie Studios, Dr. Denim en nog meer.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0