São Paulo Fashion stopt groothandelsactiviteiten

Het Nederlandse modemerk São Paulo maakt bekend haar groothandelsactiviteiten te gaan stoppen en zich te gaan focussen op de eigen Retail. Het merk groeide in ongeveer 23 jaar tijd uit van een Rotterdams familiebedrijf tot een merk met ruim 450 verkooppunten in Nederland en nog eens 300 in het buitenland. De hoogtijdagen lijken nu voorbij te zijn.

“Natuurlijk hebben we gezocht naar alternatieve oplossingen, maar de vraag is zo erg afgenomen dat we helaas geen andere mogelijkheid zagen dan te stoppen”, vertelt Freek Moor, bedrijfseconoom bij São Paulo. “Drie jaar geleden hadden we nog 450 verkooppunten in Nederland, maar inmiddels is dat aantal gedaald tot ongeveer 150.” Moor merkt dat retailers tegenwoordig minder risico durven te nemen. “In plaats van vooruit te bestellen, wachten ze tot het laatste moment. Wij moeten natuurlijk grote orders plaatsen bij onze leveranciers, maar als er bijna geen vraag is vanuit de retailers lukt dat niet”, zegt hij. “Naast de verschuiving van pre-order naar korte-termijn hebben we te maken met een toename van de online verkoop. “Onze retail webshop doet het uitstekend: dit jaar groeide de verkoop nog met 50 procent, maar de orders vanuit winkeliers die onze kleiding verkopen zijn sinds 2012 alleen maar gedaald”, aldus Moor.

Naast de dalende vraag vanuit de retailers noemt Moor de concurrentie van prijsvechters als een belangrijke reden voor de stop. “Consumenten zijn tegenwoordig niet bereid om iets meer geld neer te tellen voor kwalitatief goede kleding”, zegt hij. “Het middensegment verdwijnt. Door de toenemende populariteit van ‘fast fashion’ hebben de merken daar maar twee keuzes als ze voort willen blijven bestaan: specialiseren of prijsvechter worden. Wij vonden beide strategieën ongeschikt voor São Paulo.”

De toekomst van São Paulo Fashion

São Paulo Fashion zet haar groothandel stop, maar legt niet ál haar activiteiten neer. “We richten ons in de toekomst op onze twintig eigen Nederlanse winkels en retail webshop. Dit past binnen een bredere trend in retailland: tegenwoordig draait het allemaal om ‘clicks and bricks’: klanten willen in een fysieke winkel terecht kunnen, maar verwachten ook dat je een webwinkel hebt. We proberen de klanten op deze manier direct aan te spreken.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0