Applicatie-maker Bloey wil consumenten terug naar de winkelstraat trekken. Hierbij richt de startup zich niet op één specifieke winkel, maar op complete winkelgebieden. Met de nieuwe applicatie Bloey speelt het bedrijf in op het veranderende winkelgedrag van de consument; het aandeel van online winkels is de afgelopen jaren flink gestegen en de consument gaat minder vaak de deur uit om in fysieke winkels aankopen te doen. “Terwijl een dagje fysiek winkelen het leven van de consument juist verrijkt”, vindt Bloey. “Tijdens zo’n dagje uit nemen ze echt de tijd voor zichzelf.”
Mensen kunnen met de Bloey-app een tegoed verdienen door met hun smartphone naar aangesloten winkelgebieden te gaan. De app maakt daar contact met ‘beacons’ – kleine bakens die signalen uitzenden binnen een straal van zo’n dertig meter – die ‘controleren’ of de gebruiker in het winkelgebied aanwezig is. Voor zijn verblijf spaart de consument punten, die in de stad als digitale kortingscoupon kunnen worden uitgegeven. De uitrol van Bloey is gratis voor winkeliers.