Steeds meer outlets van webwinkel Shein, klopt dat wel?
De afgelopen tijd zijn in verschillende Nederlandse steden zoals Utrecht, Almelo en Amersfoort outlets van de populaire webwinkel Shein opgedoken. Deze winkels bieden consumenten de mogelijkheid om kleding, die normaal gesproken online beschikbaar is, fysiek aan te schaffen voor lage prijzen. Maar zijn deze winkels daadwerkelijk verbonden aan Shein, of is er een andere ondernemer aan het werk? De ondernemer schrijft over deze ontwikkeling.
Shein, een Chinese webshop, heeft zich in korte tijd gevestigd als de grootste online kledingwinkel ter wereld, vooral populair onder jongeren. De website speelt in op trends op sociale media, waardoor klanten snel goedkope kleding kunnen bestellen.
E-commerce-expert John Lin stelt echter dat het onwaarschijnlijk is dat Shein achter deze nieuwe outlets zit. “Shein heeft geen infrastructuur voor fysieke winkels in Nederland”, legt hij uit. In tegenstelling tot Alibaba, dat tientallen magazijnen in Europa bezit, heeft Shein er geen. Het openen van fysieke winkels is voor een bedrijf van deze omvang niet rendabel, gezien de hoge kosten voor distributie en personeel.
In een reactie aan De Ondernemer bevestigt Shein dat zij geen fysieke winkels in Nederland hebben. “Shein-producten zijn alleen online verkrijgbaar via onze officiële website en app,” aldus het bedrijf. De outlets zijn waarschijnlijk opgezet door ondernemers die bulk- of retourpartijen hebben opgekocht, waarbij ze profiteren van lage inkoopprijzen om de kleding met winst te verkopen.
Onderzoek van RTV Utrecht wijst uit dat een van de Shein-winkels in Utrecht eigenlijk deel uitmaakt van een keten van tijdelijke ‘dumpwinkels’, eerder bekend als Scamm, IFashion en Moda Paris. Deze winkels volgen een vergelijkbaar model: ze openen tijdelijk, verkopen goedkope kleding en sluiten daarna weer.
Shein heeft weliswaar af en toe tijdelijke pop-upwinkels, maar deze worden altijd via hun officiële kanalen aangekondigd. In tegenstelling tot de outlets in Nederland zijn deze pop-ups professioneel ingericht en ondersteunen ze meer PR-doeleinden.
Bron: De Ondernemer
