Enkele fashionbedrijven slaan de handen ineen en komen met een nieuw initiatief: Stockbase. Stockbase is een online platform dat het voor fashion leveranciers mogelijk maakt hun (vrije) voorraad beschikbaar te stellen aan (instore) webshops en apps van retailers. Het grote voordeel van Stockbase is dat retailers er hun online assortiment mee vergroten, waardoor ze nee-verkopen beperken en zodoende hun online conversie verhogen. Dit concept is recentelijk in pilot gegaan en de eerste resultaten zijn veelbelovend, aldus de initiatiefnemers. Inmiddels hebben meer dan 100 merken zich aangesloten bij Stockbase.
Samenwerking versus verticalisering
Van Tilburg Mode, Shuz, Roetgerink Mode, Front Runner, Berden Mode en Wim Jaquet Sports zijn de initiatiefnemers van Stockbase. Samen met e-commercebedrijf Divide en leverancier van fashion software ACA hebben zij Stockbase bedacht met als doel de omnichannel consument nóg beter te bedienen. “Zeker voor multibrand stores is een goede samenwerking met leveranciers van belang om op te kunnen boksen tegen de verticale kracht van de grote (monobrand) ketens”, aldus de initiatiefnemers.
Aansluiting bij de markt
Wilmar Schmit, directeur en mede-eigenaar van Shuz en één van de initiatiefnemers van Stockbase: “Wij zijn pasgeleden in pilot gegaan met Stockbase en hebben op dit moment een aantal merken aangesloten. Binnen enkele weken heeft dit geleid tot substantieel meer omzet van deze merken. Niet alleen van artikelen binnen mijn vaste collectie, maar ook van artikelen die ik nog niet in mijn fysieke winkels heb staan. Stockbase blijkt niet alleen interessant op de tekentafel, maar heeft zich in zeer korte tijd ook in de praktijk bewezen. Het initiatief geeft antwoord op de vele uitdagingen die de veranderende en turbulente markt biedt.”
Stockbase helpt retailers:
-hun online assortiment te verrijken;
-lost sales te verminderen;
-hun online conversie te verhogen;
-een omnichannel-strategie te voeren.
Stockbase helpt leveranciers:
-hun collectie-aanbod breder weg te zetten;
-hun omloopsnelheid te verhogen;
-samen te werken in plaats van te concurreren;
-zichtbaarheid van het merk te vergroten (branding).