Tips voor een succesvolle damesmodezaak

© hannah morgan unsplash

Veel mode-liefhebbers dromen ervan om een eigen winkeltje of boetiek te openen, waarin ze hun liefde voor mode aan hun klanten kunnen doorgeven. Maar een pure passie voor mode is niet genoeg om een succesvol vrouwenmodebedrijf te runnen. Er zijn nog enkele andere belangrijke zaken die in overweging moeten worden genomen. Wanneer je graag een mode boetiek succesvol wilt laten zijn, vind je hier nuttige tips. 

Persoonlijke eisen
Er is geen speciale training nodig om een modewinkel te openen. Iedereen kan in principe een winkel openen. Wanneer je echter van plan bent om later stagiairs in dienst te nemen, moet je een opleiding in de detailhandel hebben gevolgd. Daarnaast is het belangrijk dat je beschikt over een basiskennis van bedrijfskunde, doorzettingsvermogen, bereidheid om risico’s te nemen.  Verder is een goed gevoel voor mode, trends en de behoeften van jouw klanten ook een absolute must. 

 

© henry co unsplash

Een duidelijk concept
Niet alleen moet er een overzicht voor een financieel businessplan worden uitgewerkt, het bedrijf heeft ook een concept nodig. De volgende vragen kunnen hierbij helpen: 

– Tot welke doelgroep wil je je richten?
– Wat wil je dat jouw assortiment omvat?
– Voor welk prijssegment?
– Hoe kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie? 

Wanneer je een duidelijk antwoord hebt op al deze vragen, ben je goed voorbereid en kun je jezelf concentreren op de volgende punten. 

De juiste locatie
Wanneer je voldoet aan de persoonlijke eisen en een concept hebt ontwikkeld voor jouw winkel, kun je opzoek gaan naar een geschikte locatie. Zorg ervoor dat je de klanten van de winkel gemakkelijk kunt bereiken, dat de concurrentie van soortgelijke winkels in de omgeving niet te groot is, dat er een goede infrastructuur is en dat de huurkosten van de woning overeenkomen met het bedrijfsplan. Het is raadzaam om een locatieanalyse uit te voeren zodat een locatie kan worden gevonden die deze factoren benadert. 

Leverancier zoeken 
Zonder spullen is zelfs het beste concept en de mooiste winkel nutteloos. Als nieuwkomer in de sector is het in eerste instantie moeilijk om contacten te leggen met goede en goedkope leveranciers. Hier worden zowel jouw uithoudingsvermogen als naar jouw onderhandelingsvaardigheid op de proef gesteld. Je dient vooraf een aantal leveranciers te selecteren en hen te schrijven zodat je kledingstukken, indien mogelijk, voor de opening kunt tonen. Bij het zoeken en de volgende onderhandelingen moet je rekening houden met levertijden, kortingen, retourrechten, betalingsmodaliteiten en milieunormen.

© maddi bazzocco unsplash

De juiste marketing 
Je bent in staat geweest om alle punten van het concept te vervullen en de opening is nabij. Nu komt het marketingwerk in beeld, zodat potentiële klanten zich vanaf het begin bewust worden van jouw winkel. In het beste geval moet je voor jouw modewinkel een huisstijl ontwikkelen, die een gevoel van vertrouwen en herkenbaarheid verhoogt. 

Offline marketing
De bekende methode om de aandacht van de massa’s te trekken is offline marketing. Een advertentie in de krant, maar ook in flyers of brochures waarin de laatste trends of promoties worden aangekondigd, zijn beproefde middelen. Kortingsbonnen zijn ook geschikt om klanten aan te trekken. Ook draagtassen van jouw winkel zijn ideaal voor reclame. Wil jij graag in jouw kledinglijn T-shirts met jouw eigen logo verwerken? Kies dan altijd voor bedrukte T-shirts van hoge kwaliteit. Wanneer jij jouw logo en goede kwaliteit combineert, zullen klanten snel positief terugdenken aan jouw winkel. Daarnaast kun je kleine giveaways en promotionele artikelen distribueren naar klanten. Er zijn retailers die een allround pakket van al deze offline marketingtools aanbieden. Zij zijn een goede partner voor jou en jouw modebedrijf. 

© jacek dylag unsplash

Online marketing
In tijden van digitalisering wordt online marketing steeds belangrijker. Met name sociale media, zoals Instagram & Facebook, spelen een steeds belangrijkere rol. Gebruik dit ook voor jouw winkel. Maak dus zeker een account aan voor de boetiek op sociale media platforms. Dit geeft je tevens de mogelijkheid om met “influencers” te werken. Je kunt ervoor kiezen om geselecteerde (kleding)stukken uit jouw winkel gratis naar de bloggers toe te sturen, zij dragen deze dan en adverteren voor jouw winkel in ruil daarvoor. Maak daarnaast zeker een website voor jouw boetiek aan en overweeg ook zeker een eigen online shop. Wanneer je genoeg geld beschikbaar hebt, is het daarnaast de moeite waard om een online marketingbureau in te schakelen om de online marketing voor jouw winkel over te nemen en te optimaliseren. 

Blijf investeren
Al deze tips en factoren zullen jou helpen om een succesvolle damesmodezaak te openen en op de markt te brengen. Maar dat is nog niet alles. Blijf investeren en vertrouw niet op het eerste succes. Organiseer “open dagen”, neem deel aan beurzen en bedenk altijd speciale hoogtepunten voor jouw klanten. Jouw winkel moet in het hoofd van de mensen blijven, zodat je een klantenbestand kunt opbouwen.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0