Christiaan van Neck heeft het druk. De verkoop van de winter 2017/18-collectie van Apricciani is nog in volle gang. We bellen voor een korte update, tussen de afspraken door.
Dit is het tweede seizoen voor Apricciani, hoe loopt het?
Christiaan van Neck: “Het gaat eigenlijk hartstikke goed. Vooral ons zwart/rode thema, met een sportieve uitstraling, valt in de smaak. Voormalige Apanage-klanten komen terug, maar we hebben ook nieuwe contacten gelegd. We kregen veel spontane aanvragen, van winkeliers die onze digitale folder hebben gezien. We zitten nu op een totaal van 55 verkooppunten. Dat is razendsnel gegaan.”
Is het niet lastig om nu nog winteritems te verkopen?
Christiaan van Neck: “Ik zie het juist als een voordeel. Klanten kunnen tot eind mei bestellen. Eind augustus wordt de winter 2017/18-collectie uitgeleverd. Dat geeft winkeliers de ruimte. Voor ons heeft het natuurlijk ook voordelen; omdat we korter op de markt zitten weten we beter wat er speelt. We voelen de trends aan en sturen de collectie hierop bij. Natuurlijk moeten sommige mensen nog wennen aan deze manier van werken. Het vraagt om een andere manier van planning en budgettering. Maar al met al krijg ik zeer positieve reacties. Het is slechts een kwestie van tijd, over een jaar of twee zal iedereen hieraan gewend zijn.”
Kun je iets over de nieuwe collectie vertellen?
Christiaan van Neck: “We werken voor winter 2017/18 met twee thema’s. Het eerste thema is sportief-chique, met veel zwart en rood. De lijn bevat veel jurkjes, een goede blazer en natuurlijk onze ‘bekende’ broeken, met fijne pasvorm. Het tweede thema is wat zachter en vrouwelijker, met veel zand, crème, beige en roze accenten. Er zijn veel feminiene blousejes, mooie broeken en een stoere jasje met luipaardprint.”
Waar kwam de inspiratie voor deze collectie vandaan?
Christiaan van Neck: “Ik zit zelf natuurlijk niet in het designteam, dus dat zou ik niet precies weten. Wel heeft ontwerpster Andrea Menkhoff-Osman naar mijn verzoek om een sportievere insteek geluisterd. Ik ben onwijs tevreden over het eindresultaat.
Wat is je doel voor het komende jaar?
Christiaan van Neck: “Allereerst werken we aan de afronding van een B2B-webshop, waarop klanten onze producten eenvoudig kunnen (bij)bestellen. Deze shop zal heel binnenkort live gaan. Daarnaast willen we Apricciani nog sterker positioneren, bij de betere damesmodezaken. We bouwen het merk stap voor stap uit. Niet alleen op de klassieke afdelingen, maar juist ook in het sportief-klassieke segment. Daar past het merk wat mij betreft perfect.”