Otto Klein van Collections Otto Klein, Amsterdam
Het gaat goed bij Collections Otto Klein. “Wij zijn heel tevreden met de ontwikkelingen van ons bedrijf”, zegt Otto Klein. “Onze showrooms zien er altijd mooi uit en ik ben erg tevreden met mijn team. Deze twee componenten met de daarbij behorende goede collecties zorgen voor een goede chemie. Het helpt ook dat we in een goed marktsegment zitten. We hanteren selectieve distributie in een commerciële prijsklasse en we zien dat de doorverkoop goed is. De uitdaging voor mij is om dat alles vast te houden.”
“We zitten aan de goede kant van de medailles op dit moment. We voeren veel Scandinavische merken; daar gaat het momenteel echt anders mee dan met bijvoorbeeld Duitse merken. We hebben echt de mogelijkheid om mee te denken met retailers.” Klein vertelt dat hij dit jaar wil kijken of de samenwerking nog beter kan. Of ze nog meer met de retailers kunnen meedenken. “Op die manier worden we nog interessanter voor elkaar. Het zou mooi zijn als we dat op een leuke en effectieve manier kunnen doen.”
Kansen voor de retail
Retailers moeten zich onderscheiden door hun nek uit te steken, zegt Klein. Maar dat moet je wel durven. “In deze tijd kan het moeilijk zijn om een winkel draaiende te houden. Gemiddeld heeft een retailer soms 3 of 4 procent omzetgroei geboekt, terwijl ze toch door kostenstijgingen iets hebben moeten inleveren. Juist nu, in deze tijden, is de marge vaak bepalend voor welk merk ze opnemen.” Toch moet je niet alleen concurreren op een startmarge, zegt Klein. Anders loop je misschien de verkeerde labels mis. “Volg ook je hart en kijk of je met een label tot bepaalde afspraken kunt komen, waardoor het eindresultaat voor iedereen beter wordt.”
Er is veel verschil in de strategie van retailers in samenwerking met de leveranciers, ziet Klein. De een is gebaat bij een margeverbetering, de ander bij bijvoorbeeld betalingsspreiding, vertelt hij. Er zijn verschillende factoren die goed kunnen werken voor een retailer. “Het is belangrijk dat je weet waar je je op focust, dat je een strategie kiest die goed past bij je winkel. Het is de taak van de retailer om in gesprek met de fabrikant samen keuzes te maken. Hoe kun je per merk het rendement verhogen?”
Zorg in ieder geval als retailer dat je winkel up-to-date is, zegt Klein. En denk ook veel aan de beleving. “Wellicht heeft de winkel een “update” nodig. Het is belangrijk om met de tijd mee te gaan. Af en toe is het dus nodig om te vernieuwen – je moet ook durven investeren met het oog op de beleving.” Zo gaat Collections in het komende inkoopseizoen iets leuks doen in de showroom wat zeker gaat bijdragen aan de beleving en sfeer, vertelt Klein. Dat zorgt weer voor extra inspiratie. “Natuurlijk moet je handel goed zijn. Maar als je service goed is, als je collecties goed zijn, dan moet je steeds nadenken: wat kun je nog meer doen om je te onderscheiden? Een retailer kent zijn eigen klantenkring natuurlijk het beste. Of leer je klantenkring desnoods nog beter kennen om te ontdekken hoe je ze beter aan je kunt binden.”
Klein benadrukt ook het belang van goed personeel. “Je moet daar echt goed mee omgaan, ze blijven motiveren. Personeel is heel moeilijk te vinden op dit moment. Om ze vast te houden, zul je moeite moeten doen. Retailers mogen dat niet onderschatten. Personeel kan bijdragen aan een goede omzet.”
Meer informatie: www.collections.nl