Veel kansen voor AI in fashion

Veel kansen voor AI in fashion

‘We kunnen deze technologie echt in ons voordeel laten werken in de modebranche’

Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) is allang niet meer beperkt tot de ICT-sector. AI is te vinden in diverse branches, waar de ontwikkelingen elkaar in snel tempo opvolgen. “Tijdens mijn recente bezoek aan een modebeurs concludeerde ik dat er nog veel te doen is op het gebied van AI-implementatie,” vertelt Willeke Klinker. Met 25 jaar ervaring in de modebranche, als docent aan de TMO Fashion Business School en als lid van een landelijk netwerk voor AI-implementatie in de samenleving, onderwijs, overheden en het bedrijfsleven, benadrukt ze: “We kunnen deze technologie echt in ons voordeel laten werken.”

Het percentage retailers dat AI toepast, is met 28% gestegen volgens onderzoek van de SDP Group. In 2016 gebruikte slechts 4% van de retailers AI. De digitalisering en omarming van AI zijn versneld door de coronapandemie, maar er is nog veel terrein te winnen, aldus Klinker. “Bewustwording over AI is echt nog hard nodig. We moeten voorkomen dat we er vanwege de spanning van wegblijven. AI verdwijnt namelijk niet; het zal juist een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de maatschappij. Laten we er ons voordeel uit halen.”

Inmiddels is er een voorlopig akkoord bereikt voor regelgeving met betrekking tot het gebruik van AI. In het Europees recht worden wetten vastgelegd die beschrijven wat wel en niet is toegestaan met AI. Dit zorgt voor enige geruststelling, aldus Klinker. Zo wordt bijvoorbeeld bepaald dat het verspreiden van nepnieuws met behulp van AI niet is toegestaan. “Ondanks pijnlijke voorbeelden van hoe het gebruik van AI mis kan gaan, zoals het toeslagenschandaal, biedt AI nog steeds veel kansen. Men leest vaak over de excessen in de media.”

AI is mensenwerk

Zonder mensen is er geen AI mogelijk. Om AI op een effectieve, verantwoorde en succesvolle manier toe te passen, zijn mensen nodig die weten hoe ze die technologie moeten gebruiken, aldus Klinker, die actief is binnen de Nederlandse AI Coalitie. “Wat je in zelflerende AI-systemen stopt, krijg je er ook uit. Als je er rommel in stopt, krijg je dat er ook uit. Daarom is wat je invoert, je prompts, van groot belang. Maar ongeacht of je nu een ontwerp maakt, tekst corrigeert of muziek verwerkt met AI, controleer altijd wat eruit komt. AI is mensenwerk.”

Niet alle retailers staan te popelen om de nieuwste AI-tools toe te passen, zo merken de fashionstudenten van Klinker tijdens hun bezoeken aan retailers op. “Het kost vaak wat tijd voordat ze beseffen dat ze AI-tools voor zich kunnen laten werken. Veel retailers blijven vasthouden aan bekende bladen, beurzen en andere vertrouwde kanalen. Daarom pleit ik voor ondersteuning van instanties zoals de Kamer van Koophandel (KvK) of brancheorganisaties in de detailhandel, bij het aanbieden van bijvoorbeeld cursussen over AI-implementatie.”

Werkgelegenheid

Al tientallen jaren is bekend dat de vergrijzing aanzienlijk toeneemt, en de detailhandel ondervindt hier hinder van. Daarom is het juist nodig om AI serieus te nemen, zegt Klinker. “Hoewel AI niet elk soort werk kan vervangen, kan het wel veel taken overnemen en personeel ontlasten. Diverse onderzoeken tonen aan dat AI niet alleen banen kan wegnemen, maar ook extra banen en werkgelegenheid kan creëren. Een treffende quote luidt: ‘Niet AI neemt je werk over, maar de persoon die AI kan toepassen wel.'”

Verder merkt Klinker op dat verschillende toepassingen van AI, zoals in administratie, marketing of bij repeterende taken, kunnen bijdragen aan meer tijd en aandacht voor de klant, waardoor het persoonlijke contact verbetert. “Ik koop zelf ook sneller iets als winkelmedewerkers vriendelijk tegen me zijn en ik een prettige sfeer ervaar.”

3 tools voor de modebranche

  • Resleeve, een AI-tool voor designers
    Deze tool voor ontwerpers ondersteunt je bij het creëren van realistische ontwerpen en fotoshoots.
  • CALA
    Deze technologie maakt gebruik van AI-tools om het ontwerpproces op een platform te integreren, van productontwerp tot productie en logistiek.
  • Fashion Cloud
    Fashion Cloud is een B2B-platform voor de mode-industrie dat modemerken en retailers met elkaar verbindt. Het platform biedt een reeks tools en diensten om de samenwerking tussen deze partijen te verbeteren. Met deze tool kun je bijvoorbeeld eenvoudig de verkoopcijfers van verschillende retailers met elkaar vergelijken.

Over Willeke Klinker 

Willeke Klinker, met 25 jaar ervaring in de mode-retail, waaronder bij Bestseller en het damesmodemerk Aaiko. Tegenwoordig maakt ze ook deel uit van de werkgroep Human Capital bij de NL AI Coalitie, waar ze betrokken is bij vraagstukken met betrekking tot de implementatie van AI in onderwijs, overheden en bedrijfsleven. Daarnaast is ze werkzaam als docent en trainer voor TMO/Detex.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0