Het verlies van de Belgische kledingketen LolaLiza groeit met name door het doorvoeren van een waardevermindering. “Als je de waardevermindering wegcijfert, zou ons nettoresultaat verbeteren”, laat CEO Joachim Rubin De Tijd weten. LolaLiza maakt sinds 2017 verlies. In 2017 stond het nettoresultaat min €7,4 miljoen wat in 2018 verder gedaald is naar min €18 miljoen. Door de waardevermindering neemt het verlies toe. De afboeking zou in de miljoenen lopen, maar precieze cijfers wil LolaLiza niet melden. De omzet steeg van €99,7 miljoen in 2017 naar €100,4 miljoen in 2018. Ondanks het verlies opent LolaLiza nieuwe winkels, zowel in Frankrijk als Nederland. “We verkennen beide markten, maar zeker Nederland is moeilijk. Het blijft ons doel om het merk LolaLiza op de kaart te zetten in verschillende landen, onder andere via e-commere”, aldus Rubin.
Rubin: “Een niet-beursgenoteerd bedrijf als het onze moet om de zoveel jaren een fictieve waarde op zichzelf plakken’, zegt hij. ‘En het is nu eenmaal zo dat de omstandigheden in onze sector vijf jaar geleden veel beter waren dan vandaag.” Het nieuwe jaarverslag toont een moeizaam 2018, maar volgens Rubin gaat het stilaan beter. “In de eerste zeven maanden van dit jaar groeiden we. Voorlopig is 2019 beter dan de twee voorgaande jaren.” Ruim 8% van de omzet is afkomstig uit de webwinkel. In 2017 was dat nog 5%. Door meer in te zetten op sociale media wil LolaLiza online nog groter worden. “Onze e-commerce is bijna winstgevend”, zegt Rubin. Om opnieuw winstgevend te worden, wil Rubin het bedrijf strakker leiden, voornamelijk qua inkoop: “We reageren sneller op trends en lanceren doorlopend nieuwe kleding, maar tegelijk kopen we ook beter in. We moeten verzekeren dat we exact genoeg kleding inkopen, zodat we niet met een te groot overschot zitten dat we met korting moeten verkopen. Een grote internationale keten kan het zich veroorloven om grote overschotten te hebben, maar wij niet.”