VrouwenMode in Portugal – Deel 1: Traditioneel vakmanschap en moderne technologie

Modieus uitgedoste dames en heren nemen plaats op een rij stoelen. Ze zitten in een donker zaaltje dat hypermodern is ingericht. Voor hun neuzen tonen modellen met meterslange benen een reeks perfect uitgewerkte ontwerpen. Van edgy tot elegant. Modeliefhebbers konden half oktober 2018 hun hart weer ophalen. Dit keer niet in één van Europa’s klassieke modesteden, maar in Porto en Lissabon, waar eigen edities van Fashion Week georganiseerd werden. Volgens het publiek kunnen we er niet meer omheen: Portugal is hét nieuwe modeland.

Cijfers liegen niet: de Portugese mode-industrie maakt furore. Textielbedrijven exporteerden in 2017 voor 5.237 miljoen euro aan mode; een stijging van ruim vier procent ten opzichte van het jaar ervoor. De industrie draagt voor negen procent bij aan de totale Portugese export. Stijgende lijnen zien de Portugezen al langer. Hoewel de exportcijfers van de textielindustrie in 2009 een dieptepunt bereikten, zijn deze in de jaren daarna bijna verdubbeld. De Portugese schoenen- en lederwarenindustrie doet daar nog een schepje bovenop. De exportcijfers van deze branche stegen sinds 2009 met 55 procent. Dit gebeurde allemaal tegen de stroom in: middenin de Portugese crisis.

Kwaliteit
Volgens Paolo Vaz, directeur van Associação Têxtil e Vestuário de Portugal (ATP) is het resultaat van de Portugese mode-industrie te danken aan de 2011 geïmplementeerde herindustrialisatie. ATP, een werkgeversorganisatie die meer dan vijfhonderd bedrijven in de textiel- en mode-industrie representeert, koos destijds voor een cruciale strategiewijziging. De focus kwam op kwaliteit te liggen en investeringen in het hele systeem – waaronder scholing, innovatie, productiviteit en internationale promotie, zorgden ervoor dat de Portugese industrie kon groeien.

Portugal wordt vooral als productieland steeds sterker. Vaz: “De afgelopen tien jaar zag de internationale kledingindustrie een groot deel van haar productie naar Azië verschuiven, wegens het relatief snelle productieproces en de lage kosten. Meer recentelijk, door stijgende productiekosten in Azië, keert de productie terug naar Europese landen.” Veel bekende labels verhuisden hun productie naar Portugal. Zo groeiden ook de werkzaamheden van Riopele, één van de oudste en meest gerespecteerde textielfabrieken in Portugal. Het bedrijf, dat bekend staat om zijn innovatieve technieken en synthetische stoffen van hoge kwaliteit, ligt in het Pousade de Sarmagos – een halfuurtje rijden vanaf Porto – en produceert voor bedrijven als MaxMara, Calvin Klein, Versace, Giorgio Armani en Hugo Boss.

In totaal telt Portugal zo’n vijfduizend bedrijven die zich bezighouden met kleding en textiel. Sommigen van hen zijn verticale producenten – die zich met het gehele productketen bezighouden – maar het overgrote deel bestaat uit kleine- en middelgrote bedrijven, die bekend staan om hun flexibiliteit, reactiviteit, expertise en innovatie. De meeste textiel- en kledingbedrijven bevinden zich in het noorden van Portugal, in en rondom Porto, Braga Guimarães en Famalicão. Maar ook rondom Covilhã – in het oosten – zijn producenten te vinden. Hier wordt vooral met wol gewerkt.

Competitiever
Volgens Paolo Vaz kan de heropleving van Europa als industrieel epicentrum de invloed van de Portugese textiel- en kledingindustrie alleen maar vergroten. “De branche is een stuk competitiever geworden. Bij de herindustrialisatie hebben we vijf cruciale gebieden aangepakt. Er werd de afgelopen jaren hard gewerkt aan de verbetering van (1) mode en design, (2) merkontwikkeling- en differentiatie, (3) onderzoek en ontwikkeling, (4) communicatie en marketing en (5) distributie en logistiek.”

Portugese fabrikanten omarmden moderne productietechnologieën en sloegen ook op creatief vlak een innovatieslag. “Veranderingen in de productiviteit, mechanisatie en technologische vernieuwingen – op het gebied van producten en processen – hebben de bedrijven gemoderniseerd”, zegt Vaz. “Het traditionele vakmanschap is hierbij absoluut niet verloren gegaan. De bedrijven combineren hun kundigheid en gevoel voor detail met hedendaagse technologie. Ze bieden iets unieks waarmee ze bekende én nieuwe markten aanspreken. Het is een winnende formule.”

Made in Portugal
“Het Made-in-Portugal-label stijgt in waarde”, stelt Vaz. “Dat wordt erkend en geprezen. Wat nog verbetert kan worden is de zichtbaarheid van de afzonderlijke bedrijven. Zij missen hier en daar wat ondernemersdrive en de nodige kennis om hun bedrijf een eigen gezicht te geven. Het aanbod in onderwijs en training willen wij op dit vlak verder uitbreiden.”

Organisaties als ATP en Portugal Fashion ondersteunen Portugese modebedrijven al wel bij de zoektocht naar ‘een eigen gezicht’. Portugal Fashion zet zich sinds 1995 in voor de zichtbaarheid van Portugese merken op nationale en internationale catwalks. Dit doet ze onder meer met de organisatie van een eigen, jaarlijkse fashion week in Porto en met de hulp die zij (jonge) ontwerpers biedt bij de promotie van hun designs. Merken krijgen ondersteuning bij de ontwikkeling van image-campagnes en de bedrijven worden in contact gebracht met advertising agencies en showrooms in het buitenland. Bij andere bedrijven wordt of blijft private label het focuspunt. In dat geval komt de fabriek met haar excellente productiecapaciteit in de schijnwerpers te staan. Maar vooral wordt geprobeerd om de industrie – fabrikanten én ontwerpers – dichter bij elkaar te brengen, om zo het imago van Portugese mode – als zijnde creatief en elegant – de wereld in te blazen.

“Technologische ontwikkelingen hebben het moderniseringsproces van de Portugese textielindustrie een flinke zet in de rug gegeven”, zegt Vaz. Ze hebben gezorgd voor meer efficiëntie en bieden ruimte voor meer creativiteit. Technologie biedt ons de weg naar de toekomst. Zo veroveren we samen onze plek op de wereldmarkt.”

Vakblad VrouwenMode vloog naar Portugal en ging in gesprek met acht succesvolle fabrikanten. Acht totaal verschillende bedrijven, met hun eigen verhaal en specialisme. Over vakmanschap, traditie en technologie. In elk volgend deel van deze reeks leest u het verhaal van één van hen.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0