Vrouwenmode in Portugal – Deel 4 Flor Da Moda

Vakblad VrouwenMode vloog naar Portugal en ging in gesprek met acht succesvolle fabrikanten. Acht totaal verschillende bedrijven, met hun eigen verhaal en specialisme. Over vakmanschap, traditie en technologie. Elke week leest u het verhaal van één van hen. Deze keer is dat Flor da Moda. In Barcelos, een gemeente in het Portugese district Braga, bekend van ‘de legende met de haan’ vinden we het hoofdkantoor van Flor da Moda. Het bedijf – één van de grootste textielfabrieken van Portugal – heeft al meer dan dertig jaar ervaring in de mode-industrie en produceert voor grote namen als Karl Lagerfeld, Moschino, Paul Smith, Sand, en Victoria Beckham. We gaan er in gesprek met Dora Vaz de Figueiredo en Nuno Sousa, die de internationale productie aansturen. 

Hoe is het allemaal begonnen?  

Vaz de Figueiredo: “Flor da Moda is op 12 mei 1981 opgericht. Het begon als een klein familiebedrijf, gericht op de productie van dameskleding. Destijds was onze markt beperkt tot Braga en de omgrenzende gebieden. Maar dit groeide heel snel. We wisten onze productie in enkele jaren te vermenigvuldigen.” 

Hoe ging dat? 

Vaz de Figueiredo: “In 1987 nam Flor da Moda voor het eerst deel aan een vakbeurs, de PORTEX International Trade Fair. Dit zorgde voor onze eerste contacten in het buitenland.” Sousa: “Door onze deelname aan andere internationale vakbeurzen in de sector begonnen onze activiteiten zich steeds duidelijker op export te richten. Noord-Europese landen als Zweden, Noorwegen, Finland en Denenmarken, maar ook Oostenrijk Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Zuid-Amerika en enkele landen in het Midden-Oosten behoorden al snel tot onze hoofdmarkten.” 

Wat deed Flor da Moda verder om te groeien?  

Sousa: “De internationale groei was grotendeels het gevolg van onze productspecialisatie. We besloten ons al snel enkel op de productie van dameskleding te richten. Daarnaast heeft een innovatieslag op technologisch gebied ervoor gezorgd dat onze productieratio steeg. Een andere beslissende factor was de werving van gespecialiseerd personeel voor de verschillende kernactiviteiten, naast de creatie van een fashion design- en modelleringsafdeling, die er samen voor zorgden dat we elk seizoen op de meest opvallende nationale en internationale trends konden inspelen. Flor da Moda is inmiddels een gespecialiseerd bedrijf voor verschillende soorten dameskleding: van de meest relaxte, casual stukken tot chique, glamoureuze ontwerpen.” 

Heeft u een eigen label? Of produceert Flor da Moda voor andere merken? 

Vaz de Figueiredo: “We doen beiden. Wat private label betreft werken we voor merken die duidelijk voor kwaliteit kiezen wat productie betreft. Dat zijn labels als Karl Lagerfeld, Mih Jeans, Alexa Chung, Tom Taylor, Victoria Beckham, Paul Smith, Sand Copenhagen, Liu Jo, Terre Blue en Alba Moda.”

Ons eigen label is ANA SOUSA, een Europees merk dat sinds 1992 damesmode en –accessoires op de markt brengt. Het merk vertaalt de belangrijkste fashion trends in coole, elegante outfits voor het alledaagse leven van de stadse vrouw. 

Kunt u iets meer over ANA SOUSA vertellen? 

“Sousa”: Met vijfentwintig jaar ervaring in retail hebben we een groot ketennetwerk opgezet van zo’n 59 ANA SOUSA brand stores en meer dan vierhonderd multibrandstores in 32 landen wereldwijd. Het merk heeft een verticale productiecultuur waardoor het flexibel is en snel op de trends kan inspelen.” 

Welk soort items produceert Flor da Moda? 

Vaz de Figueiredo: “We bieden dameskleding van hoge kwaliteit. Specifiek gezegd maken we broeken, jacks, jurken, rokken, tops, mantels en allerlei soorten blouses: van casual tot elegant. We kunnen gemakkelijk inspelen op de wensen van verschillende klanten en zorgen voor snelle en innovatieve oplossingen op het gebied van design, materiaal, accessoires en afwerkingstechnieken voor materialen en de stukken zelf. We zorgen ervoor dat onze grondmaterialen excellent zijn. Het hele productieproces wordt nauwlettend in de gaten gehouden.” 

Wat is er zo speciaal aan de producten van Flor da Moda? 

Sousa: “Onze klanten zijn voor ons het belangrijkste. We proberen te allen tijde een service te verlenen die perfect aansluit op hun wensen. We zorgen voor een hoge kwaliteit in elke stap van het productieproces, werken met de beste stoffen en investeren in cutting-edge technologieën. We blijven onze productie constant optimaliseren: met de training van ons personeel, een focus op design en een constante zoektocht naar de laatste trends. Daarnaast vinden we een vloeiend communicatieproces – op intern en extern niveau – ontzettend belangrijk. We zorgen ervoor dat de interactie tussen onze verschillende afdelingen en met de klanten gestroomlijnd verloopt. 

Welk soort materiaal gebruikt u? 

Vaz de Figueiredo: “We hebben ervaring met een enorm scala aan materialen, van het meest delicate als voile, cupro, silk en tencel tot meer stevige materialen als denim, velvet, wol en bont.” 

Waar komen de materialen die u gebruikt vandaan? 

Vaz de Figueiredo: “Die komen van overal ter wereld en dat verschilt per productie. We kiezen een toeleverancier op basis van de wensen van de klant.” 

Besteedt u bepaalde delen van de productie uit? 

Vaz de Figueiredo: “We besteden sommige kleinere stappen uit, maar hebben wel sterk de controle over elke stap in ons productieproces. We zorgen er altijd voor dat alle stijlen perfect overeenkomen met wat de klant van ons verwacht.” 

Hoeveel items produceert uw bedrijf jaarlijks? 

Vaz de Figueiredo: “Flor da Moda produceert jaarlijks ongeveer vierduizend stuks.” 

Waar worden uw producten verkocht? 

Vaz de Figueiredo: “Overal ter wereld. Hoewel we in Europa de meeste klanten hebben.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0