VrouwenMode in Portugal – Deel 6: Pedrosa & Rodrigues

 In Bedrijfsnieuws

Vakblad VrouwenMode vloog naar Portugal en ging in gesprek met acht succesvolle fabrikanten. Acht totaal verschillende bedrijven, met hun eigen verhaal en specialisme. Over vakmanschap, traditie en technologie. Elke week leest u het verhaal van één van hen. Deze keer is dat Pedrosa & Rodrigues.

In Barcelos vinden we het hoofdkantoor van Pedrosa & Rodrigues, een familiebedrijf dat sinds 1982 actief is. De fabrikant – die alleen private label produceert – wist jarenlang een omzetgroei van twintig procent neer te zetten. Inmiddels is de groei wat gestabiliseerd, maar de vraag werd té groot om alle producties binnenshuis te draaien. Het bedrijf transformeerde daarom tot een soort ‘productiemakelaar’. De fabrikant werkt inmiddels samen met een groot aantal kleine Portugese fabrieken, die allen hun eigen expertise hebben. Het bedrijf kan zo nog beter op de wens van de klant inspelen. We spraken met Miguel Pedrosa, CEO van het bedrijf.

Uw bedrijf is snel gegroeid. Hoeveel mensen werken er nu bij Pedrosa & Rodrigues?

Pedrosa: “We zijn van oorsprong een familiebedrijf. Niet alleen omdat sommigen van ons het DNA van de oprichters delen (ik ben van de tweede generatie), maar vooral omdat we een hechte groep van honderdtwintig modeliefhebbers zijn, die elke dag nauw samen werken. Iedereen komt uit de buurt en mensen blijven hier gemiddeld negentien jaar werken. Echt lang dus. Dat laat naar mijn mening zien hoe mens-georiënteerd Pedrosa & Rodrigues is.”

Miguel Pedrosa Rodrigues

Pedrosa & Rodrigues produceert veel voor andere merken. Heeft u ook een eigen label?

Pedrosa: “We hebben geen in-house label, maar wel een designafdeling die constant onderzoek doet naar nieuwe vormen, materialen, technieken en allerlei andere dingen waar onze klanten in geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Doordat we hier non-stop mee bezig zijn kunnen we gemakkelijk op verschillende trends, stijlen en segmenten inspelen. We voorzien geliefde merken van over de hele wereld van mode, namen als Neil Barrett, Helmut Lang, Zegna en Tom Ford. Zij werken al jaren tevreden met ons samen.”

Welk soort items produceert u?

Pedrosa: “We zijn trots op de diversiteit van ons aanbod: van technische items van neopreen tot sportswear met een twist en van elegante prints en uitgewerkte borduursels tot alledaagse wikkeljurkjes en onmisbare basics. We laten ons niet afschrikken door een ingewikkelde productievraag en kwaliteit staat bij ons op één.”

Wat is er zo speciaal aan uw werkwijze?

Pedrosa: “We maken elke dag innovatieve kledingstukken. Het is een non-stop leerproces. Onze klanten weten dat we de mode begrijpen. En niet alleen vanuit een technisch perspectief. We begrijpen het concept van de klant en zien wie de eindconsument is. Wanneer we de kleding maken, hebben we deze persoon in gedachten. We zorgen ervoor dat zijn of haar kleding er – zelfs na een flink aantal wasbeurten – fantastisch uitziet.”

U gaat voor duurzame mode?

Pedrosa: “Absoluut. We hebben het privilege te mogen werken voor labels die items van hoge kwaliteit verkopen. Tijdloze stukken, die de consument graag voor lange tijd bij zich wil dragen. We denken zelf dat onze items ooit fantastische vintage-stukken zullen worden. Onze klanten vinden het belangrijk dat hun producten met integriteit gemaakt worden. Daar zetten we ons voor in. Hoewel onze productietijd kort is maken we zeker geen fast fashion.”

Welke materialen gebruikt Pedrosa & Rodrigues het meest?

Pedrosa: “We werken vooral met circulaire knits: jerseys, interlocks, fleeces en rib. We zijn ook gespecialiseerd in bonded jersey en gemixte stijlen, waarin we jersey met andere weefsels combineren. In enkele stukken werken we met denim of leder.”

Waar komen deze materialen vandaan?

Pedrosa “Bijna alle stoffen zijn lokaal geproduceerd, in textielfabrieken die duurzaam te werk gaan. We beschouwen onze leveranciers als partners en werken al decennialang met hen samen.”

Kunt u iets meer vertellen over uw rol als ‘productiemakelaar?’ Besteedt u veel werk uit?

Pedrosa: “We hebben onze eigen productie-eenheid, maar werken ook met kleinere lokale fabrieken. Dit stelt ons in staat om concurrerender te zijn en ook om onze producten toe te wijzen volgens de expertise van elke fabriek. Verder doen we alles zelf, van prototypen tot en met verzending.”

Wie is er verantwoordelijk voor het ontwerpproces?

Pedrosa: “We zien design als een collectieve bezigheid, vooral omdat we ontwerpen volgens de behoefte van onze klanten. Onze interne ontwerpen zijn een samenwerking tussen onze senior designer en onze accountmanagers, die toekijken op wat onze klanten nodig hebben.”

Hoeveel items produceert uw bedrijf op jaarbasis?

Pedrosa: “Meer dan een miljoen stuks per jaar.”

In welke landen worden uw producten verkocht?

Pedrosa: “In het tijdperk van e-commerce zouden we kunnen zeggen: over de hele wereld! We exporteren veel naar Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Zwitserland, Italië, Noorwegen en de Verenigde Staten.”

Is er nog iets dat de Nederlandse retailer moet weten over uw bedrijf?

Pedrosa: “Klanten gaan graag een lange-termijn relatie met ons aan, omdat ze ons zien als een sterke partner die er is om hun retailactiviteiten te ondersteunen. We zitten eindeloos achter innovatie aan en duurzaamheid – evenals het welzijn van onze medewerkers – vormen onze kernwaarden. We willen dat onze producten met een goed geweten op de markt arriveren.”

Recent Posts
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text.
0