VrouwenMode januari is verschenen!
Deze editie op de cover: GUSTAV
GUSTAV, www.gustav-denmark.com
Esther de Haas Modeagenturen, Zuid-Nederland en België
Pauline Vellema Modeagenturen, Noord Nederland
Hieronder ziet u een kleine selectie uit deze editie.
Jane Lushka breidt uit
We zijn dit seizoen aan het uitbreiden naar de Verenigde Staten, Canada, Noorwegen en Japan, vertelt Lushka Iskroff van Jane Lushka. “Dat is een grote uitdaging voor een kleinere onderneming zoals de onze, want exporteren betekent heel veel werk: transport, ordersystemen, labeling, ERP-systemen… alles moet geregeld worden. Maar het is wel een hele leuke uitdaging waar we veel plezier aan beleven.”
Verkooppunten erbij
Sowieso gaat nog steeds goed met het merk, vertelt ze. “Zowel in Nederland als in Duitsland en Oostenrijk zijn we stabiel, al merken we wel dat retailers wat voorzichtiger worden met hun inkoop. Ze kiezen vaker voor onze basic styles terwijl de consument zoekt naar fashion en key pieces. Maar als het gaat om de retail zien we nog steeds een groei in het aantal dealers, met name in Oostenrijk. In vergelijking met 2019 zetten we dezelfde aantallen om, maar we hebben dus meer verkooppunten gekregen waardoor Jane Lushka een steeds groter publiek bereikt.”
gardeur is modern en modieus
“Met gardeur gaat het in Nederland prima, we hebben geen reden tot klagen. Na de grote inhaalslag van 2022 zie je weliswaar dat in 2023 alles weer een beetje genormaliseerd is, maar we zitten toch ruimschoots boven de resultaten van 2019, de benchmark.” Marc van Geuns, de Nederlandse agent van gardeur, is dan ook tevreden over de huidige situatie. “Je ziet het ook aan de resultaten bij de belangrijkste inkoopverenigingen. Daar doen we het beter dan anderen, en als we naar de indicatoren in ons klantenbestand kijken, dan praat ik over groeipercentages met dubbele cijfers.”
Moderniseringsslag
De moderniseringsslag van gardeur is ondertussen goed aangeslagen, geeft hij aan. “We hebben het klassieke imago achter ons gelaten, al vechten we soms nog wel tegen onze geschiedenis. Het nieuwe gardeur is echter modern en modieus en dat zie je ook nu weer in de nieuwe collectie voor HW24/25.” De trend naar flares en wide legs is sneller aangeslagen dan we hadden verwacht. We zagen afgelopen zomerseizoen al grote verschuivingen van skinny naar flares en die trend zet dus door, smalle pijpen worden minder populair. Daar spelen we voor komend HW24/25-seizoen dus volop verder op in. Ook jersey-kwaliteiten hebben het afgelopen jaar goed gedaan, dus ook die zie je weer volop terug in de nieuwe collectie”, legt Marc van Geuns uit. “Wij leveren dus een brede collectie in allerlei kwaliteiten, maar we zorgen er wel voor dat alle modellen en dessins zowel in smal en wijd leverbaar zijn zodat de consument kan kiezen wat ze prettig vindt.” Daarbij zijn de prijzen bij gardeur bovendien gestabiliseerd, geeft hij aan. De prijzen die we nu hebben zijn goed en dat houden we vast. Dat is belangrijk met het oog op de retailer.”
ANGELS gaat terug naar haar roots
Vorig zomer- en winterseizoen waren voor iedereen spannend na het uiterst succesvolle post-corona inhaaljaar 2022, vertelt Peter Hage van Angels Benelux als we hem vragen hoe het met ANGELS gaat. “De voororders waren prima, onze voorraadpositie in NOS en seasonals ambitieus. Wat zou de consument gaan doen in een tijd waarin crises en onzekerheid alom aanwezig waren? Spannend dus, maar uiteindelijk zijn we erg tevreden over 2023, beide seizoenen kenden een wat trage start in het algemeen, maar het eindresultaat is goed te noemen.”
Steady verkooppunten
Qua verkoopaantallen is ANGELS gelijk gebleven ten opzichte van 2022, geeft hij aan. “En onze verkooppunten zijn steady met betrouwbare partners. De klanten die we op dit moment verliezen stoppen voornamelijk wegens ouderdom en gebrek aan opvolgers. De vraag naar ANGELS jeans blijft echter groot dankzij een trouwe doelgroep die we in de laatste 25 jaar hebben opgebouwd. Daarbij zien we een verbreding en verjonging in leeftijd van onze ANGELS fans, wat ons heel positief stemt.”
Voorzichtig gebruik van AI in Modebranche
Overal in de maatschappij grijpt AI om zich heen, van ChatGPT voor tekstproductie tot intelligente algoritmes die op een website het zoekgedrag voorspellen en fotogeneratoren die gelikte marketingbeelden produceren, maar ook in ordersystemen en productiefaciliteiten lijkt AI overal aanwezig. Toch blijkt de modewereld AI nog niet heel enthousiast omarmd te hebben. Velen vinden het eigenlijk nog te vroeg om AI in te zetten in hun bedrijfsvoering, maar diverse leveranciers schrijven hun webteksten en klantencommunicatie al met AI. “We gebruiken ChatGPT voor teksten, zoals om een brief op te stellen aan een klant.” Een enkeling past AI al toe in alle facetten van de bedrijfsvoering, van creatie “Onze labelling en patronen worden door AI gedaan” tot en met het voorraadbeheer. De meeste fabrikanten die we spraken zijn echter voorzichtig en laten AI bijvoorbeeld nog niet toe in hun ontwerpafdeling.
Menselijke maat
Iedereen is het er wel min of meer over eens is dat AI voorlopig nog niet kan tippen aan menselijke hersenen. “AI is zo intelligent als datgene waarmee het gevoed wordt. Alles wat wij mensen erin stoppen, komt er weer uit, maar wat we er niet instoppen kan AI niet zelf verzinnen. AI heeft geen emotie en dat is in de mode het allerbelangrijkste, anders krijg je vooral eenheidsworst en variaties op meer van hetzelfde. Want als je een AI-ontwerpsysteem koppelt aan een AI-verkoopsystemen zal er louter nog ontworpen worden op wat maximaal verkoopt.”