VrouwenMode januari 2023 editie.

gardeur groeit in Nederland

“We groeien nog steeds met gardeur in Nederland”, vertelt agent Marc van Geuns. “Dat zie je heel duidelijk in de cijfers van de inkooporganisaties, en ook de afverkoop is heel goed momenteel. We hebben bovendien een mooie plus genoteerd als het gaat om de voororders van SS23.” De stijgende kosten overal zorgen wel voor duurdere grondstoffen, geeft Van Geuns aan. “Sommige toeleveranciers hebben van bepaalde stoffenkwaliteiten de prijs extreem verhoogd tot een niveau waarop het niet interessant meer is. Daarin denken wij als agent mee met gardeur: tot welk niveau willen we gaan? Wij worden als agent heel erg betrokken bij het creatieve proces.” C. van Geuns Modeagenturen is al 40 jaar agent voor gardeur in Nederland en Marc van Geuns komt pakweg 6-7x per jaar op het hoofdkantoor in Mönchengladbach om mee te denken over de collecties, geeft hij aan.

Para Mi doet alles zelf

Para Mi heeft een eigen design-afdeling die vier collecties per jaar ontwerpt, vertelt Linda Huiding. “Zowel het ontwerp als de styling en de marketing doen we allemaal in eigen huis, net als de beoordeling van de monsters. De collecties worden geproduceerd in Turkije en we hebben hier vanuit Lijnden de volledige controle over het hele proces; er is dagelijks contact met Turkije.” Het gaat hartstikke goed met het merk,vertelt Huiding: “We groeien nog steedsen we zijn ondertussen in 12 landen verkrijgbaar.” Designer Marieke den Ouden vult aan: “We hebben diverse fits en kleuren en het is belangrijk dat onze collecties passend zijn voor alle markten.We hebben een eigen design-afdeling waar we ieder seizoen veel nieuwe modellen ontwerpen voor een brede doelgroep, maar we kijken uiteraard ook naar de resultaten van eerdere seizoenen. Wat het goed doet wordt aangepast voor het nieuwe seizoen en succesnummers blijven in het programma. Daarnaast hebben we in de NOS-collectie ook verschillende fits. Die tonen iets anders maar hebben we dezelfde pasvorm als de seizoenscollecties.”

Sybille Armbruster: “Stark distantieert zich van goedkope productie”

“Bij Stark Hosen bieden we onze retailers een gerichte, goed verkopende collectie van betrouwbare kwaliteit en met een uitstekende pasvorm.” Sybille Armbruster van Stark is duidelijk over de sterkten van het merk. Stark heeft een eigen ontwerp- en patroonafdeling, vertelt ze. “De input en het schetsontwerp van de designers wordt direct voorgelegd aan de afdelingen patroon- en confectioneurstechniek om de haalbaarheid te beoordelen. Vervolgens wordt het ontwerp technisch voorbereid en naaien we zelf de monsterstukken. Met betrekking tot duurzaamheid is dit natuurlijk ook een voordeel, aangezien we hierdoor geen lange leveringsketen hebben. Aan duurzaamheid hebben we in principe altijd veel belang gehecht. We proberen de naleving van ecologische en sociale normen steeds verder door te voeren. We besteden daarnaast aandacht aan een zorgvuldige selectie van materialen -waar we zuinig mee omgaan- en we vermijden onnodige transporten. We distantiëren ons bovendien heel duidelijk van goedkope Chinese productie en zetten in op productie in de Europese economische ruimte.”

Lirijet Farizi: Pasvorm is de basis bij TONI en Relaxed by Toni”

Voor ieder merk is er bij TONI een apart designteam, vertelt Head of Product & Design Lirijet Farizi. “Al met al een vrij forse groep mensen die zich bezig houdt met alles wat we doen om de collecties te ontwikkelen. Met TONI en Relaxed produceren we een modern product, waarbij pasvorm het belangrijkst is. We zijn niet ‘catwalk’ trendsettend. Innovaties volgen bij ons namelijk altijd de pasvorm. Om een voorbeeld te geven: cargo is een echte trend, maar wij ontwikkelen daarvan dan een versie die geschikt is voor onze doelgroep zodat ook onze klant zich prettig voelt in een cargo-broek.” Lirijet Farizi benadrukt dat de pasvorm uniek is, in alle lengtes en maten. “Dat is heel bijzonder, daarin zijn we echt specialist. Iedere broek gaat altijd uit van lengte én pasvorm. We leveren een uitstekende kwaliteit en pasvorm voor een zo aantrekkelijke mogelijke prijs. Bij de collecties hanteren we een verhouding van 1/3 doorlopende collectie, waaronder ook NOS en seasonal NOS, 1/3 nieuwe collectie met variaties op de verkoopsuccessen van het vorige seizoen en 1/3 nieuwe collectie-ontwerpen met nieuwe typen stoffen. Die onderverdeling in de collecties in derden is overigens momenteel onderhevig aan verschuivingen.”

Glamour bij Ængels en comfort bij Angels 

“Voor het luxe sub-label Ængels zijn geen concessies gedaan qua stoffen, details en uitstraling”, vertelt Peter Hage van Angels Benelux. Dit komt tot uiting in de exclusieve samenwerking met Candiani Italy voor de mooiste denims, luxe grafische prints als eyecatcher, subtiele afwerking en een eigen styling- en ontwikkelingsteam dat carte blanche heeft om het mooist mogelijk product te maken. Naast Angels, waar de verkoopprijs erg belangrijk blijft, biedt deze ontwikkeling een uitbreiding van de doelgroep in exclusiviteit en leeftijd. Angels is meer mainstream maar Ængels zit qua fit, kwaliteit en exclusiviteit echt in een hoger segment. Het kan bij veel van onze klanten verkocht worden maar wij mikken ook op een exclusiever bereik en nieuwe verkooppunten. Met Angels hebben we in de Benelux meer dan 700 verkooppunten, maar Ængels is nieuw en moet haar plaats tussen het grote broekenaanbod gaan invullen. De synergie met het moederbedrijf geeft natuurlijk veel voordelen voor een vliegende start en continuïteit naar de toekomst.”

Grenzen vervagen bij Raffaello Rossi

De grenzen tussen casual en chic, en tussen vrouwelijk en sportief blijven vervagen, stelt Raffaello Rossi. “Door de digitale mogelijkheden en de oplossing van thuiswerken zijn ook de mode-eisen veranderd. De nieuwe manier waarop we sociaal communiceren, werken en handelen, drukt zijn stempel op de manier waarop we ons kleden. De vraag naar comfort blijft hoog, maar er is niettemin een duidelijke behoefte om weer netjes gekleed te gaan. Chique uitstraling en comfort sluiten elkaar niet langer uit en lichtheid is troef.” Comfort is de leidraad voor de HW23-collectie van Raffaello Rossi, met een sterke focus op materialen als jersey en elastische kwaliteiten. De combinatie van chic en comfort komt vooral tot uiting in de broeken. Jersey-kwaliteiten zetten de toon, in uni, maar ook als jersey jacquard in zwart en wit of meerkleurig met roze en groen als accentkleuren. Er zijn ook hoogwaardige zakelijke kwaliteiten met een bi-elastisch cool wool-karakter die op wol lijken, maar toch geheel zonder wol zijn gemaakt.

Zerres blijft gas geven

“In Nederland zijn we goed onderweg. Dat heeft te maken met onze prijsstelling, die de consument op prijs stelt. Door de hoge energieprijzen en de inflatie merken we dat mensen kritischer naar de prijs kijken en dat werkt op dit moment in ons voordeel.” Guido Tepasse is dan ook tevreden over de huidige resultaten in ons land. “We hebben bovendien weinig problemen momenteel. Net als bij andere aanbieders zijn er productieproblemen geweest in corona-tijd en ook bij toeleveranciers speelde dat, maar nu is dat grotendeels voorbij en kunnen we alles leveren zoals gepland.” Op de eigen designafdeling van Zerres werken 6 mensen aan de collecties, vertelt Tepasse. “Voor onze collecties hanteren we hanteren we grofweg een verdeling van 1/3 splinternieuwe modellen, 1/3 doorlopende basiscollectie en 1/3 aangepast aan het modebeeld van het seizoen. Daarbij zijn wij trendvolgend en niet trendsettend: we kijken goed naar wat er in de markt gebeurd en doen veldonderzoek om ideeën op te doen en we volgen wat er in de vakbladen aan trends te zien is. Vervolgens pasen wij onze ontwerpen daarop aan.”

ZiZo is er specifiek voor Nederlandse dames

“Het gaat goed met ons, we zien een stabilisatie van de omzetten in het afgelopen jaar, en een groei in nieuwe, rijkere kwaliteiten waarmee we werken”, vertelt Alida Elema van ZiZo Europe. “Over het algemeen hebben onze klanten in 2022 vergelijkbare omzetten gedraaid als voorheen. De eerste zes maanden van 2022 hebben we wel problemen gehad met bepaalde stoffen die moeilijk verkrijgbaar waren en waarvoor we soms forse prijsstijgingen zagen. Op dit moment zien we echter opnieuw een prijsverhoging in stoffen en grondstoffen. Tot nu toe kunnen we echter uitkomen met onze wensen en de prijzen die daarbij horen.”

Iedere collectie wordt bepaald door een combinatie van factoren, geeft Alida Elema aan: “Gebruik, uitstraling, het algemene modebeeld… alles speelt mee. Het is ook een combinatie van een nieuwe collectie en aanpassingen van bestaande modellen. Goede pasvormen gaan we upgraden, maar we behouden dan de pasvormen. Elk seizoen zijn er echter ook nieuwe,  verassende modellen en stoffen te vinden in onze collectie. ZiZo staat erom bekend dat wij een goed en vernieuwend aanbod hebben elk seizoen.”

C.Ro is commercieel met een fashion twist 

“Voor de start van ieder nieuw seizoen vergelijken we de resultaten van de vorige collecties”, vertelt C.ro managing director Carin Lundgaard. “Wat is er wel en niet goed verkocht? En we vragen feedback van agenten en retailers om de stijlen te evalueren. C.ro is 30 jaar oud en er is dus veel ervaring om op terug te vallen voor onze NOS- en seasonal collecties. Daardoor is het merk ook goed te begrijpen voor de consument omdat we altijd onze signatuur kunnen handhaven. Als we niet aan de juiste materialen kunnen komen voor nieuwe collecties passen we andere grondstoffen toe, maar we hebben altijd al rekening gehouden met dergelijke risico’s en houden dus grote voorraden materialen aan voor onze NOS en Basics omdat die 60% van onze omzet vormen. Daardoor bieden we (vrijwel) altijd leveringszekerheid”

Kleurrijke designs bij Skovhuus

Het Deense Skovhuus Knit is een familiebedrijf met een geschiedenis die ondertussen al 50 jaar omvat. De onderneming is opgericht in 1972, toen Johannes en Anne Marie Skovhuus zich met een enkele breimachine vestigden in een bescheiden pand in Hammerum. Noeste arbeid legde de basis voor het huidige bedrijf. Jette Lindegaard van Skovhuus vertelt: “Alle gebreide ontwerpen worden in eigen beheer ontwikkeld.” De collecties worden ontwikkeld op basis van de best verkochte items in eerdere seizoenen en daarbij kijkt Skovhuus wat momenteel trending is, vertelt ze. “Zijn we modevolgers of trendsetters? Goede vraag! Trendsetter betekent dat we iets presenteren wat in het algemeen trending is in de samenleving. In dat opzicht zij we geen trendsetters, maar aangezien Skovhuus een van de weinige knit-producenten in Noord-Europa is, zijn we met onze collectie wél een soort trendsetters voor het type mensen dat we bereiken. We beschouwen onze producten graag als iets wat ervoor zorgt dat onze consumenten positieve gedachten krijgen als ze een van onze stijlen dragen.”

Stabiliteit is leidend bij Sophia Perla 

“We hebben bij Sophia Perla een trendy ontwerpafdeling waar we ieder seizoen beginnen met een blanco vel papier”, vertelt Tanja Sarvé van Sophia Perla. “Daarbij zijn we trendvolgend: we bezoeken beurzen, maken trendanalyses, we onderzoeken het kleurenspectrum en de prints voor het seizoen en we spelen daar vervolgens op in met nieuwe ontwerpen. Ieder seizoen werken wij intensief aan een frisse, nieuwe collectie met een nieuwe look voor onze klanten. Daarnaast nemen we wel degelijk succesvolle modellen uit eerdere seizoenen over die wij trendy en seizoensgebonden aanpassen. Mensen zijn namelijk elk seizoen op zoek naar een nieuwe look dus moet je dat bieden. De pasvorm is daarbij altijd een stabiel onderdeel van onze collectie, hierdoor weten onze klanten wat ze van ons kunnen verwachten.”

Combineren met Sommermann

Sommermann biedt hoogwaardige combi-mode met de hoogste eisen aan kwaliteit en vakmanschap, vertelt Monique Hoveling van Schöningh Fashion, die Sommermann in Nederland vertegenwoordigt. “Omdat we onze consumenten goed kennen, is een ontwerp op maat voor onze doelgroep mogelijk. De collecties tonen een complete look, waarbij een nonchalante moderniteit voor het dagelijks leven wordt aangevuld met vrouwelijke outfits voor speciale gelegenheden.” Duurzaamheid vormt daarbij een belangrijke rode draad: “Duurzaamheid begint bij de mensen die voor Sommermann in Bad Steben, Duitsland, werken. We nemen onzeverantwoordelijkheid voor de regio waarin we diep geworteld zijn en bieden mensen werk dicht bij huis”, aldus Regina Sommermann.” Ontwerp en productontwikkeling vinden uitsluitend plaats op het hoofdkantoor in Bad Steben, de productie vindt plaats in Duitsland en andere Europese landen.”

De nieuwe Marc Cain HW23 collectie

‘A new journey’ is het motto van de herfst/winter 2023 collectie van Marc Cain. De collectie presenteert looks die inspireren in uitdagende tijden en mensen aanmoedigen om iets nieuws te ontdekken. Dit wordt mogelijk gemaakt door een modereis door verschillende decennia, waarin typische elementen en klassiekers opnieuw worden geïnterpreteerd en doorgevoerd in de nieuwste kleuren en prints, aldus Marc Cain. Materialen als wol, zijde, kasjmier, alpaca en mohair zijn daarbij de eerste keuze qua natuurlijke stoffen. “Zijdeachtig, glinsterend satijn belichaamt elegantie en vrouwelijkheid. Knitwear is veelzijdig met bijzondere structuren, garenmixen, franjedetails en jacquards. Onze vaardigheid op dit gebied wordt geïllustreerd door geraffineerde stukken in degraded look, effen kasjmiertruien in nieuwe silhouetten en uitgebreide kabelbreisels, die worden gecombineerd met gerolde wol om blazers en musthave jassen te creëren.”

Elke golléhaug collectie gaat uit van  een kleurconcept

Golléhaug heeft een eigen ontwerpafdeling in Albstadt, Duitsland, waar drie ontwerpers twee collecties per jaar ontwikkelen voor de productgroepen golléhaug en Mrs. Knit. Monique Hoveling van Schöningh Fashion legt uit: “Voor die herfst/winter- en lente/zomercollecties zijn er verschillende levertijden. Voor de productgroep golléhaug zijn er drie levertijden en een LOS-programma (Limited On Stock), met Mrs. Knit bieden we één levertijd aan. Het uitgangspunt van elke nieuwe collectie is het kleurconcept. Elk seizoen ontwikkelt golléhaug nieuwe modellen, maar uiteraard zijn er ook bewezen modellen die doorlopen, en we ontwikkelen opvolgers van verkoopsuccessen. De basismodellen uit het LOS-programma lopen lange tijd ongewijzigd door. Nadat de modellen zijn ontworpen, worden de eerste prototypes gemaakt. Indien nodig worden deze in overleg met directie, ontwerpteam en verkoopteam in binnen- en buitenland verder geoptimaliseerd. Daaruit kristalliseert zich dan de definitieve collectievoor het nieuwe seizoen.”

Brigitte Vroemen: Met DESOTO zit je altijd goed

DESOTO heeft zich de laatste jaren duidelijk weten te onderscheiden als de blouses-specialist binnen de damesmode. De DESOTO Herfst/Winter 2022-2023 collectie kenmerkt zich door intensieve kleuren, zowel expressieve als meer ingetogen prints en contrastrijke accenten. Maar ook de uni blouses zijn niet meer weg te denken uit de collecties van DESOTO. Uiteraard is de collectie ‘Made in Europe’, gemaakt van 100% katoenen jersey en blends van katoen met accenten van crêpe viscose in de mouwen. Daarin onderscheidt DESOTO zich nog steeds”, vertelt Brigitte Vroemen van Style Agency, de agent van DESOTO. “We maken elegante kleding met sophisticated details. Dus of je nou een casual lifestyle hebt of juist meer representatief voor de dag wilt komen, met DESOTO zit je altijd goed. Je kunt onze kleding op elk moment dragen.”

Nieuwe naam voor Juffrouw Jansen 

“Juffrouw Jansen Amsterdam wordt met ingang van herfst/winter 2023 Jansen Amsterdam”, vertelt managing-director Peter van ‘t Veen. “We hebben besloten de naam te verkorten omdat Jansen Amsterdam beter bij de tijdgeest past. Onze doelgroep breidt zich steeds verder uit en daar zoeken we aansluiting bij. Na 15 jaar als Juffrouw Jansen aan het merk gebouwd te hebben, is het tijd voor verandering.” 2022 was een verrassing, geeft Van ‘t Veen aan. “Maar gelukkig vooral een positieve. De doorverkoop in het najaar was heel positief en de vele verschillende samenwerkingen met onze partners werden intensiever. Creative director Barbara de Bruijn vult aan: ” Onze collecties slaan internationaal bovendien goed aan. We houden voor onze inspiratie de trends in de markt in de gaten en volgen de ontwikkelingen bij toeleveranciers.” Juffrouw Jansen houdt zich graag bezig met inspirerende en vernieuwende collecties met hun typerende ‘eigen’ handschrift maar ook wordt er nu een klein jaar gewerkt met een NOS-programma, vertelt Barbara de Bruijn. “Dat helpt bij de doorverkoop van de seizoenscollecties omdat je hierdoor altijd kunt doorcombineren.

“Lovely Sisters groeit, ondanks de marktsituatie”

Midden vorig jaar spraken we met Jens Herzig over zijn nieuwe merk Lovely Sisters. Voor deze uitgave van Vrouwenmode wilden we weten hoe het nu met het nieuwe merk gaat.

“Het is zwaar, maar wel gepland zwaar”, vertelt Jens Herzig. “Het zou fijn zijn als het makkelijker was, maar helaas. We wisten bij de start in 2021 dat het hard werken zou worden en dat klopt. Onze klanten hebben in SS22 niettemin goed verkocht en de collectie is goed beoordeeld. Ondanks alle ellende in de wereld op het gebied van energie en inflatie hebben we er bovendien klanten bij gekregen. Ook in Scandinavische landen  -en daar zijn ze best kritisch- en in Oostenrijk. We groeien dus, ondanks de economische situatie.” Ondertussen is voor de collectie HW23 het designteam aangepast met als nieuwe adviseur Viktoria Simeoni die sinds mei actief is, en in januari komen er nog een paar nieuwe breigoed- en jassenspecialisten bij. “Voor het herfst/winterseizoen 2023 hebben we de ‘foundation’ als basis van de collectie  waarbij alle artikelen onderling onbeperkt gecombineerd kunnen worden en daarnaast zijn er ook zogenaamde ‘power pieces’ die de individualiteit van onze doelgroep en van Lovely Sisters onderstrepen.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0