Ontdek de nieuwste trends en collecties voor het komende lente/zomerseizoen in de juli uitgave van Vrouwenmode. Laat je inspireren door exclusieve interviews met toonaangevende retailers en krijg inzicht in de nieuwste trends van leveranciers. Blijf op de hoogte van het laatste business nieuws en krijg een voorproefje van de spannende beurzen die eraan komen. Mis deze essentiële bron van informatie voor de mode-industrie niet!
Hier onder ziet u een selectie uit deze editie!
Ook vakblad VrouwenMode ontvangen abonneer hier:
Angels houdt van partnerships
Bij Angels verloopt het seizoen tot nu toe prima, vertelt Peter Hage van Angels Benelux. “Het kwam wat laat op gang vanwege het koude weer, maar ondertussen zijn we tevreden. De consument lijkt niet minder geld te besteden te hebben maar laat haar koopgedrag afhangen van het weerbericht, zo krijg ik de indruk. We zien namelijk een goede doorverkoop en omloopsnelheid sinds het lekker weer is. Uiteraard: je wilt altijd meer, maar we komen in de buurt van de resultaten van 2022 en we plussen ten opzichte van 2019.”
Nummer 1
Hij is bovendien erg tevreden over de marktpositie van Angels. “We staan hoog in de lijsten bij Euretco en in Duitsland heeft Textilwirtschaft ons uitgeroepen tot de nummer 1 qua leveringszekerheid. In het broekensegment staan we daar bovendien op de vijfde positie.” Hij voegt daaraan toe dat hij vermoedt dat Angels in Nederland zelfs een nog wat hogere marktpositie bekleedt. “We hebben vorig jaar namelijk geen hickups gehad in de leveringsketen en konden uitleveren volgens plan omdat we volop voorraad hadden in zowel Nederland als Duitsland. Dat was het gevolg van een stukje investering in de voorraad: we hebben extra risico genomen en de voorraad opgevoerd, wat zich uitbetaald heeft in betrouwbaarheid.”
Nieuwe silhouetten bij gardeur
Marc van Geuns, de Nederlandse agent van gardeur, is net terug van de SS24 collectiepresentatie op het Duitse hoofdkantoor als we contact opnemen om te horen hoe het gaat met het merk. Hij is enthousiast: “Er komt een mooie collectie aan! Het prettige van gardeur is dat we als Nederlandse agenten enorm veel invloed hebben omdat Nederland de belangrijkste exportmarkt is. De collecties worden daardoor perfect afgestemd op de Nederlandse markt. Als we bijvoorbeeld een bepaalde kleur willen laten aanpassen aan de Nederlandse smaak, zoeken we in overleg precies naar wat we willen hebben. Dat is een vrij bijzondere situatie. Ook voor SS24 is die invloed weer merkbaar.”
Trend
De trend gaat momenteel heel snel richting flares en wide legs en voor komend SS24-seizoen wordt daar volop op ingespeeld, legt Marc van Geuns uit. “We zagen afgelopen seizoen al grote verschuivingen van skinny naar flares en die trend zet door. De SS24-collectie is er daarom op afgestemd. Want vrouwen willen naast hun skinny-modellen in de garderobekast wel weer eens iets nieuws aanschaffen en dat maken we met gardeur dus mogelijk.” Uit de doorverkoopcijfers blijkt hoe snel de verschuiving gaat, verduidelijkt hij. “Afgelopen seizoen ging het zelfs iets te hard… We waren sneller door onze voorraad flares heen dan vooraf ingecalculeerd. Gelukkig hebben we onze fabrieken vlakbij in Tunesië en waren er nog de juiste stofkwaliteiten op voorraad, zodat we extra productie konden draaien in bepaalde modellen ter aanvulling van de voorraad. Tja… van een goede broek heb je nu eenmaal altijd te weinig op voorraad… Maar door onze flexibiliteit kunnen we altijd snel schakelen en naproduceren. Overigens gold dit ‘probleem’ niet voor onze standaard NOS; daar zijn geen tekorten geweest, dus je kon altijd gardeur verkopen als retailer.”
Gustav is er voor de stenen winkels
Het Deense Gustav werd in 2009 opgericht en was direct een succes. Sinds dat moment is het uitgegroeid tot een stabiel en zeer sterk merk. Ook in Nederland, waar Gustav al sinds de start vertegenwoordigd wordt door Esther de Haas Modeagenturen in Zuid- en West Nederland (en België) en een jaar later door Pauline Vellema Modeagenturen in Noord- en Oost Nederland. Daar is hard aan gewerkt door beide agenturen in de afgelopen 15 jaar.
Eigen signatuur
Gustav heeft een duidelijk Scandinavische, eigen signatuur die het uitstekend doet in ons land. Het merk is van hoge kwaliteit en gericht op zelfverzekerde vrouwen die prijs stellen op hun look. Gustav heeft dan ook een grote schare ‘Gustav-fans’ dankzij het herkenbare DNA. “Je ziet direct dat het Gustav is. De stijl ademt dagelijkse luxe en in iedere collectie is altijd iets casuals te vinden naast de mooie vrouwelijke stijlen. De vier collecties per jaar hebben acht levermomenten en het typische van Gustav is dat de collecties altijd op elkaar aansluiten, waardoor je makkelijk kleding uit vorige en nieuwe collecties kunt combineren. Dat is echt de kracht van het merk. Iedere levering wordt bovendien als compleet pakket aangeboden waardoor je direct complete outfits in huis hebt.”
JANSEN amsterdam is authenticiteit
Omdat we leven in een vergrote werkelijkheid en social mediacultuur, die inbreuk maakt op vakmanschap en manier van denken, blijft JANSEN amsterdam de essentiële stroom van het echte gevoel dat je stopt in alles wat je doet vasthouden en uitstralen. Daarbij wil JANSEN amsterdam de creativiteit voeden naar een dieper level en verbinden met emotie.
Zomer 2024
De zomer blijft nog steeds het seizoen van kleur maar ook van prints, speciaal omdat ze ook voor broeken, blazers en bombers gebruikt worden. Overall is het gevoel voor SS24 nog steeds erg multi-color, met name voor sterk uitgesproken kleuren. Het verschil in vergelijking met andere seizoenen is dat kleuren op zichzelf niet genoeg zijn, maar geassocieerd worden met materiaal en textuur en steeds meer naast neutrale tinten als offwhite, sand en black gebruikt worden.
Nieuw bij Jane Lushka: de Studio Collection
Bij Jane Lushka is er een volledig nieuwe ontwikkeling, vertelt Lushka Iskroff. “We hebben nu een extra collectie toegevoegd: de Studio Collection. Dat is een meer trendy en fashionable lijn die afwijkt van de gewone Jane Lushka-collectie. Met de Studio Collection laten we zien wat we kunnen. Het is echt een showcase!” De nieuwe collectie is zowel modieus als commercieel, legt ze uit, en is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de vraag van trendgevoelige fashion lovers.
Los Angeles
“We willen alles klaar hebben voor de modefabriek, waaraan we dit jaar weer deelnemen na een jaartje afwezigheid. We keren terug omdat de inkopers daar de gehele collectie bekijken, dat geeft ze een goed overzicht. Ook willen we graag de nieuwe de Studio Collectie daar presenteren omdat het publiek dat er komt meer fashion-midned is. De Studio Collection is namelijk gericht op een veel kleiner, modebewust publiek dan de gewone collectie, maar precies die doelgroep vinden we op de Modefabriek. Een kleine collectie voor een klein doelgroep dus, maar wel heel belangrijk om te laten zien: wij zijn Jane Lushka en dit kunnen we!”
Volop ontwikkelingen bij RSM Fashion Agency
Bij Rob Schreuder Modeagenturen, oftewel RSM Fashion Agency, is dit jaar een heleboel veranderd. Sinds januari 2023 is MAC verdwenen uit het assortiment, maar daarvoor in de plaats zijn er maar liefst vier nieuwe modelabels bijgekomen.
Multi-brand agency
“Inderdaad, er is veel veranderd sinds begin dit jaar, we zijn nu een echte multi-brand agency”, vertelt account manager Pieke Schreuder. “Toen MAC afviel hebben we er vier nieuwe merken bijgekregen, waaronder twee broekencollecties. Eentje daarvan is splinternieuw op de Nederlandse markt: Blue Monkey. Daarnaast zijn de Nederlandse labels NickJean en Beau Basics erbij gekomen. Beau Basics is, zoals de naam al aangeeft, een basics-collectie in tops die heel goed valt te combineren, zeker met NickJean, aangezien ze beide uit hetzelfde huis komen. Samen met het reeds in ons portfolio aanwezige Milano Italy vormen de nieuwe labels een zeer compleet aanbod. We bieden echt een totale aankleding van de vrouw in onze showroom. Alle nieuwe merken vullen elkaar goed aan op de winkelvloer waardoor je een complete outfit kunt samenstellen. En met de Luca Kayz-riemen maak je je look helemaal af.”
Met Stark weet je wat je krijgt
“Het zomerseizoen 2023 is een beetje traag gestart door het wisselvallige weer, waardoor consumenten nog niet heel erg bezig zijn met zomermode, maar ondertussen zien we dat de doorverkoop lekker op gang gekomen is.” Barry Kuijlenburg van MB Fashion Agency, de agent van Stark, is dan ook positief over het komende seizoen. “En ook als ik terugkijk trouwens. Met Stark doen we het heel erg goed in Nederland. Afgelopen jaar hebben we het beste jaar gedraaid in de 12 jaar dat we het merk vertegenwoordigen. Om daar nog overheen te gaan moet er nog wel wat gebeuren, maar we zijn erg tevreden. Voor SS24 gaat het qua voororders lekker momenteel. We zijn bezig met een klein programma en de retailers kopen scherp in, maar er is praktisch geen angst voor de toekomst te bespeuren, ondanks de huidige situatie in de wereld.”
Geen leveringsproblemen
Dat Stark het goed doet, komt onder andere omdat er geen leveringsproblemen waren, legt Barry Kuijlenburg uit.”Daarnaast zijn onze pasvorm en kwaliteit goed in orde en retailers die Stark al jaren verkopen weten wat ze mogen verwachten. Wie eenmaal Stark verkoopt blijft doorgaans een vaste klant.” Voor de nabije toekomst hoopt Barry Kuijlenburg op een stabilisatie van de markt. “Dat is koffiedik kijken, maar stabiliteit is belangrijk voor de branche. Winkeliers zitten niet te wachten op een rollercoster aan economische tegenwind. Uiteraard: er zullen altijd winkels afvallen en ook weer bijkomen, maar uiteindelijk bepaalt ondernemerschap wat er met je bedrijf gebeurt.
Wijde pijpen bij Raffaello Rossi
Een van de belangrijkste silhouetten deze zomer is de comfortabele broek met wijde pijpen. De terugkeer naar Taylor Made zet de wide-leg centraal, omdat het comfort en elegantie combineert. Deze swingende vorm ziet er bijzonder goed uit in onze zomerse prints op subtiel glanzende stofoppervlakken. En het toont ook variatie in uni’s met een klassieke tailleband op maat of een elastische tailleband op verschillende hoogtes en beenlengtes. Van klassiek elegante en zakelijke stijl tot zomerse légère en stijlen met een utility attitude, een breder scala aan modebewuste vrouwen wordt aangesproken. Het Raffaello Rossi-stijlrepertoire van dit seizoen wordt vergezeld door de modieuze straight-leg, die de conische vorm op veel plaatsen heeft vervangen. De kracht van dit silhouet ligt in de no-nonsense eenvoud, waardoor de zomerse frisse collectiekleuren goed tot hun recht komen. Of het nu gaat om gekleurde denim, een gegarandeerd succesjoggpant of een zakelijke stretchversie; dit silhouet zal altijd een allrounder zijn voor alle lichaamsvormen. Lichte kick- en wijd uitlopende versies ronden de stijlcatalogus van dit seizoen af, zowel in lange als kortere versies.